جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The Use of the Rapid Response Code with Infographic Technology and Its Impact on Developing Visual Thinking Skills and Academic Perseverance among Public Education Teachers in Dhahran Al-Janoub Governorateاستخدام رمز الاستجابة السريع بتقنية الإنفوجرافيک وأثره في تنمية مهارات التفکير البصري والمثابرة الأکاديمية لدى معلمات التعليم العام بمحافظة ظهران الجنوب12410910510.21608/jedu.2019.109105ARفاطمة محمد أمينخليلکلية العلوم والآداب بظهران الجنوب، جامعة الملک خالدJournal Article20200823The study aimed at identifying the use of the rapid response code in the Infographic technique and its impact on the development of visual thinking skills and academic perseverance among the general education teachers in Dhahran South Governorate. The sample consisted of (15) teachers of middle and secondary stage in general education in Dhahran South Governorate, Experimental "one group with Pre and post applications". The tools were represented in the visual thinking skills and the academic perseverance scale. The results indicated that there were statistically significant differences between the mean scores of the parameters in the skill level And the existence of statistically significant differences between the mean scores of the parameters in the academic perseverance measure for the benefit of the post applicationهدفت الدراسة الحالية إلى تعرف استخدام رمز الاستجابة السريع بتقنية الإنفوجرافيک وأثره في تنمية مهارات التفکير البصري والمثابرة الأکاديمية لدى معلمات التعليم العام بمحافظة ظهران الجنوب، وتکونت العينة من (15) معلمة من معلمات المرحلة المتوسطة والثانوية بالتعليم العام بمحافظة ظهران الجنوب، واعتمد منهج الدراسة على التصميم التجريبي "المجموعة الواحدة ذات التطبيقين القبلي والبعدي"، وتمثلت الأدوات في مقياس مهارات التفکير البصري ومقياس المثابرة الأکاديمية، وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المعلمات في مقياس مهارات التفکير البصري لصالح التطبيق البعدي، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المعلمات في مقياس المثابرة الأکاديمية لصالح التطبيق البعديجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The Impact of the Personal E-Learning Environment (Participatory - Individual) on Developing the Knowledge Economy Skills of
Educational Technology Studentsأثر بيئة التعلم الإلکتروني الشخصية (التشارکية- الفردية) في تنمية مهارات الإقتصاد المعرفي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم255510910710.21608/jedu.2019.109107AR. جيهان محمد عمردرويشکلية التربية النوعية جامعة المنياJournal Article20200823The aim of the current research is to reveal the effect of the personal e-learning environment (participatory - individual) on developing the knowledge economy skills of the fourth year students, a computer in the Education Technology Department of the Faculty of Specific Education - Minia University. The descriptive approach was used in preparing the theoretical framework for the research and designing its tools, which were represented in the (Knowledge Economy Skills Scale), as well as in analyzing and interpreting results, and providing recommendations and proposals. The quasi-experimental approach was also used to verify the research hypotheses, and the research was applied to a sample of (62) A male and female student in the fourth year, a computer at the Department of Educational Technology, Faculty of Specific Education, Minia University, were divided on a regular basis randomly into two groups, one of which used a personal participatory electronic learning environment and the second used an individual personal electronic learning environment. The results resulted in the effectiveness of the personal participatory electronic learning environment in developing the skills of the knowledge economy, which were represented in: (the skill of creativity and innovation - the skill of effectively dealing with cognitive diversity - the skill of cooperation and teamwork - the skill of information and communication technology - the skill of problem solving and decision-making).هدف االبحث الحالى إلى الکشف عن أثر بيئة التعلم الإلکترونى الشخصية(التشارکية- الفردية) فى تنمية مهارات الإقتصاد المعرفى لدى طلاب الفرقة الرابعة حاسب بقسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية- جامعة المنيا. واستخدم المنهج الوصفى فى إعداد الإطار النظرى للبحث، وتصميم أدواته والتى تمثلت فى( مقياس مهارات الإقتصاد المعرفى)، وکذلک فى تحليل النتائج وتفسيرها، وتقديم التوصيات والمقترحات، کما تم استخدام المنهج شبه التجريبى للتحقق من فروض البحث، وتم تطبيق البحث على عينة قوامها (62) طالب وطالبة بالفرقة الرابعة حاسب بقسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية جامعة المنيا تم تقسيمهم عشوائيا بشکل منتظم إلى مجموعتين إحداهما استخدمت بيئة تعلم إلکترونية شخصية تشارکية والثانية استخدمت بيئة تعلم إلکترونية شخصية فردية. وأسفرت النتائج عن فاعلية بيئة التعلم الإلکترونية الشخصية التشارکية فى تنمية مهارات الإقتصاد المعرفى والتى تمثلت فى: ( مهارة الإبداع والابتکار – مهارة التعامل بفاعلية مع التنوع المعرفى- مهارة التعاون والعمل الجماعى- مهارة تکنولوجيا المعلومات والاتصالات – مهارة حل المشکلات واتخاذ القرار).جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The Effectiveness of Digital Stimuli in Improving the Level of Integrating in Learning among Educational Technology Studentsفاعلية المحفزات الرقمية في تحسين مستوى الانخراط في التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم5611110911010.21608/jedu.2019.109110ARعلياء سامح ذُهنىعليکلية التربية النوعية جامعة المنيا.Journal Article20200823 The study aimed to measure the effectiveness of digital stimuli in improving the level of engagement in learning among students of educational technology, and to achieve the goal of the current study, the dimensions of engagement in learning to be developed among students were determined.
The researcher followed the experimental approach with a quasi-experimental design with the two experimental group. The two study groups consisted of (60) students from the fourth year students in the Department of Educational Technology who were identified in an intentional way. From an achievement test for the skills of producing electronic educational games, and a measure of learning adherence.
- Statistical treatment methods were applied using the program "SPSS.V 21". The results of the study showed the effectiveness of digital stimuli in improving the level of engagement in learning among educational technology students. The current study recommended the development of learning objectives and content in light of employing learning environments based on digital stimuli, and using these environments to improve and develop learning skills and levels in various courses.هدفت الدراسة إلى قياس فاعلية المحفزات الرقمية فى تحسين مستوى الانخراط فى التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم ولتحقيق هدف الدراسة الحالي تم تحديد أبعاد الانخراط فى التعلم المراد تنميتها لدى الطلاب .
اتبعت الباحثة المنهج التجريبى ذو التصميم شبه التجريبي ذو المجموعة التجريبيتن وتکونت مجموعتى الدراسة من (60) طالبا وطالبة من طلاب الفرقة الرابعة قسم تکنولوجيا التعليم تم تحديدهم بطريقة قصدية، وتمثلت مادة المعالجة التجريبية فى بيئة تعلم قائمة على المحفزات الرقمية بنمطيها المستقل والمدمج، وتکونت أدوات القياس من اختبار تحصيلي لمهارات إنتاج الألعاب التعليمية الإلکترونية، ومقياس للانحراط فى التعلم.
- تم تطبيق أساليب المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج "SPSS.V 21" وجاءت النتائج الدراسة موضحة فاعلية المحفزات الرقمية فى تحسين مستوى الانخراط فى التعلم لدى طلاب تکنولوجيا التعليم. وأوصت الدراسة الحالي بتطوير أهداف ومحتوى التعلم فى ضوء توظيف بيئات التعلم القائمة على المحفزات الرقمية، واستخدام هذه البيئات فى تحسين وتطوير مهارات ومستويات التعلم فى المقررات المختلفة.جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The Effect of Designing an Adaptive e-learning Environment on Developing Mathematical Thinking Skills among Middle School Studentsأثر تصميم بيئة تعلم إلکترونية تکيفية في تنمية مهارات التفکير الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطة11213310911110.21608/jedu.2019.109111ARأمل عليانالجمعـــةمعلمة رياضيات المملکة العربية السعوديةJournal Article20200823The aim of the research is to identify the impact of designing an adaptive electronic learning environment on developing mathematical thinking skills among middle school students to achieve the study goals. The researcher used the quasi-experimental approach, which is based on the design with three experimental groups (interactive, active, abstract) and pre and post application. A student, and the study tools were applied before and after, and the Wilcoxon test was used to identify the significance of the differences between the mean ranks of the experimental group scores between the pre and post application, for each group separately, and use the relationship strength of the Wilcoxon test to identify the effect of the independent variable on the dependent variable As well as the Kruskal-Wallis Test to find out the significance of the differences between the mean scores of the three experimental groups' scores, and the research reached the following results: The presence of a statistically significant difference in favor of the post application of the mathematical reasoning test. The presence of a statistically significant difference between the mean scores of the second experimental group (active) in the pre and post application of the mathematical reasoning test in favor of the post application, in each of his skills. It is a function at the level of 0.01. The presence of a statistically significant difference between the mean scores of the third experimental group (just) in the pre and post application of the mathematical reasoning test in favor of the post application, in each of his skills. It is a function at the level of 0.01. The presence of a statistically significant difference in favor of the post application of the motivation scale.<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف البحث إلى التعرف على أثر تصميم بيئة تعلم إلکترونية تکيفية في تنمية مهارات التفکير الرياضي لدى طالبات المرحلة المتوسطة لتحقيق أهداف الدراسة؛ فقد استخدمت الباحثة المنهج شبة التجريبي، المعتمد على التصميم ذي الثلاث مجموعات التجريبية (تفاعلي، نشط، مجرد) والتطبيق القبلي والبعدي<strong>، </strong>وقد حددت الباحثة المهارة المراد تنميتها في دراستها و هي مهارة التفکير الرياضي، وکذلک تنمية الدافعية لتعلم الرياضيات، وتکونت کل مجموعة من 15 طالبة، وتم تطبيق أدوات الدراسة قبليًا وبعديًا وقد تم استخد<strong>ام </strong>اختبار ويلکوکسون </span><span>Wilcoxon<span lang="AR-SA" dir="RTL"> للتعرف على دلالة الفروق بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية بين التطبيق القبلي والتطبيق البعدي، وذلک لکل مجموعة على حدة، واستخدام قوة العلاقة لاختبار ويلکوکسون </span>Wilcoxon<span lang="AR-SA" dir="RTL"> للتعرف على تأثير المتغير المستقل في المتغير التابع وکذلک اختبار کروسکال واليس(</span>Kruskal-Wallis Test<span lang="AR-SA" dir="RTL"> ) للتعرف على دلالة الفروق بين متوسطات رتب درجات المجموعات التجريبية الثلاثة، وقد توصل البحث للنتائج التالية: </span></span><span lang="AR-EG" dir="RTL">وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي لاختبار التفکير الرياضي . وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية الثانية (نشط) في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التفکير الرياضي لصالح التطبيق البعدي، وذلک في کل مهارة من مهاراته. وهي دالة عند مستوى 0.01. وجود فرق ذي دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات المجموعة التجريبية الثالثة (مجرد) في التطبيق القبلي والبعدي لاختبار التفکير الرياضي لصالح التطبيق البعدي، وذلک في کل مهارة من مهاراته. وهي دالة عند مستوى 0.01. وجود فرق ذي دلالة إحصائية لصالح التطبيق البعدي لمقياس الدافعية</span>جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501Building a Program Based on Modeling Patterns to Develop Computer Skills for Children with Learning Difficulties in Special Education Schools in Minia Governorateبناء برنامج قائم على أنماط النمذجة لتنمية مهارات استخدام الحاسب الآلي لدى الأطفال ذوي صعوبات التعلم بمدارس التربية الخاصة بمحافظة المنيا13418010911410.21608/jedu.2019.109114ARإسراء إبراهيم محمدعبدالغنيکلية التربية النوعية، جامعة المنياJournal Article20200823The current research aimed at developing computer skills for children with learning difficulties in special education schools through building a program based on modeling patterns and knowing their effectiveness. To achieve the objectives of the research, follow the descriptive approach in reviewing the studies and literature and building the program. The research group consisted of (10) children with learning difficulties. An electronic program was built in the design and production of an educational program based on modeling patterns that contains video clips of learning content with audio and video, and interactive activities were used in the classroom. The program was presented to arbitrators, and what was suggested from them was modified. The program was finalizedهدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات استخدام الحاسب للأطفال ذوي صعوبات التعلم بمدراس التربية الخاصة من خلال بناء برنامج قائم على أنماط النمذجة وتعرف فاعليته. ولتحقيق أهداف البحث اتبع المنهج الوصفى في الإطلاع على الدرسات والأدبيات وبناء البرنامج. وتکونت مجموعة البحث من (10) أطفال ذوي صعوبات التعلم. وتم بناء برنامج إلکتروني في تصميم وإنتاج برنامج تعليمي قائم على أنماط النمذجة يحتوى على مقاطع مقاطع فيديو لمحتوى التعلم بالصوت والصورة، واستخدمت الأنشطة التفاعلية في القاعة الدراسية. وتم عرض البرنامج على محکمين، وتم إجراء تعديل ما تم اقتراحه منهم. وتم التوصل إلى البرنامج في صورته النهائيةجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The Effectiveness of the Blended Training in the student's Acquisition of the Computer Teacher the Skills of Using Enjoyable Learning Strategies and the Motivation to apply themفاعلية التدريب المدمج في اکتساب الطالب معلم الحاسب مهارات استخدام استراتيجيات التعلم الممتع والدافعية لتطبيقها18123210911510.21608/jedu.2019.109115ARأمل رجاء سيفراغبکلية التربية النوعية جامعة المنياJournal Article20200823 The research aimed to discover the effectiveness of blended training in skills acquisition by using fun learning strategies, planning and executive for the student computer teacher and the motivation to apply it with his students.
In the field training having sample of class three students' specialty field of computer teacher In department of education technology in faculty of specific education Minia University.
For achieving the objects of research, the researcher used the development methodology which includes the descriptive and semi _experimental methods. The researcher prepared a list of skills by using fun learning strategies, planning and executive and build the program of blended training. She also prepared the measure tools represented in teaching plan evaluation card for fun learning strategies, a performance note card for implementing fun learning strategies and measure of motivation to apply fun learning strategies. The researcher applied measurement tools before and after the training، after making sure the reliability and validity of measurement tools and suitability for application.
The results of research showed the effectiveness of blended training in both of acquiring the skills of using fun learning strategies for student computer teacher and the motivation of student computer teacher to use fun learning strategies when teach computer course to his students. The results of research were there statistical significant difference (≥0.01) between average degrees of research group in evaluation card and note card for skills in using fun learning strategies in favor of the post application. It also resulted that there is a statistical significant difference (≥0.01) between average degrees of research group in motivation to apply the fun learning strategies in favor of the post application. هدف البحث إلي الکشف عن فاعلية التدريب المدمج في اکتساب مهارات استخدام استراتيجيات التعلم الممتع التخطيطية والتنفيذية للطالب معلم الحاسب والدافعية لتطبيقها مع تلاميذه في التدريب الميداني لدي عينة من طلاب الفرقة الثالثة تخصص معلم الحاسب قسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية- جامعة المنيا, ولتحقيق أهداف البحث استخدمت الباحثة المنهج التطويري الذي يتضمن المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي.
وقامت الباحثة بإعداد قائمة مهارات استخدام استراتيجيات التعلم الممتع التخطيطية والتنفيذية, وبناء برنامج التدريب المدمج, وأعدت أدوات القياس المتمثلة في بطاقة تقييم خطة التدريس باستراتيجيات التعلم الممتع, وبطاقة ملاحظة أداء مهارات تنفيذ استراتيجيات التعلم الممتع, ومقياس دافعية تطبيق استراتيجيات التعلم الممتع. وقامت الباحثة بتطبيق أدوات القياس قبل التدريب وبعده, بعد التأکد من صدق وثبات أدوات القياس وصلاحيتها للتطبيق.
وقد أظهرت نتائج البحث فاعلية التدريب المدمج في کل من: اکتساب مهارات استخدام استراتيجيات التعلم الممتع لدي الطالب معلم الحاسب, ودافعية الطالب معلم الحاسب لاستخدام استراتيجيات التعلم الممتع عند تدريس مقرر الحاسب الآلي لتلاميذه, فأشارت النتائج إلي وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (0.01≥) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في بطاقة التقييم وبطاقة الملاحظة لمهارات استخدام استراتيجيات التعلم الممتع لصالح التطبيق البعدي, کما اسفرت عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوي (0.01≥) بين متوسطي درجات مجموعة البحث في مقياس الدافعية لتطبيق استراتيجيات التعلم الممتع لصالح التطبيق البعديجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 العلوم التربویة (ج1)20190501The effectiveness of using accelerated learning to teach art education on the development of technical skills and the quality of the artistic product of the mentally handicapped in the first grade of middle schoolفاعلية استخدام التعلم السريع لتدريس التربية الفنية على تنمية المهارات الفنية وجودة المنتج الفنى لدي المعاقين عقلياً بالصف الأول الإعدادى23326710911610.21608/jedu.2019.109116ARإيرين عطيةاسحقباحثة مناهج وطرق تدريس تربية فنيةJournal Article20200823The aim of the current research is to know me:<br />1- The effectiveness of using accelerated learning to teach art education on developing technical skills among mentally handicapped students in the first grade of middle school.<br />2- The effectiveness of using rapid learning to teach art education on the artistic product of mentally handicapped students in the first grade of middle schoolهدف البحث الحالي إلى التعرف علي :
1- فاعلية استخدام التعلم السريع لتدريس التربية الفنية على تنمية المهارات الفنية لدى الطلاب المعاقين عقلياً بالصف الأول الإعدادى.
فاعلية استخدام التعلم السريع لتدريس التربية الفنية على المنتج الفنى لدى الطلاب المعاقين عقلياً بالصف الأول الإعدادى