جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 اقتصاد (ادارة جزء أول)20190501Functional, Aesthetic and Economic Relevance of Interior Design Supplements in the Dwelling and Their Relation to Satisfaction
with Family Life Among Housewivesالملاءمة الوظيفية والجمالية والاقتصادية لمکملات التصميم الداخلي في المسکن وعلاقتها بالرضا عن الحياة الأسرية لدي ربات الأسر17510906610.21608/jedu.2019.109066ARأسماء محمدحميدةکلية التربية النوعية، جامعة الفيومسلوى محمدعلىکلية التربية النوعية، جامعة المنصورةJournal Article20200822The objectives of the study were to identify the nature of the relationship between the extent to which the internal design supplements fit into three dimensions (functional suitability, aesthetic suitability, economic suitability) and satisfaction with family life in its four dimensions (psychological stability, social behavior, self-esteem, reassurance and conviction) Number of family members, number of years of marriage, level of education of husband and wife, categories of monthly income), and determining the nature of differences between (urban and rural) The traditional design owners and the owners of the modern design) in terms of the appropriateness of the three-dimensional interior design and the satisfaction of the family life in its four dimensions, and the nature of the differences between the heads of households of the study sample in the extent of achieving the suitability of interior design in the house with its three axes and satisfaction with family life (The nature of the dwelling, the type of dwelling, the type of furniture in the dwelling, the number of years of marriage, and the monthly income categories of the family).Determining the variables of the socioeconomic level of study sample, through which the functional, aesthetic and economic suitability of interior design supplements can be assessed and housing satisfaction with family life in its four dimensions.
The current study followed the analytical descriptive approach. When the questionnaire was prepared and investigated to determine the functional, aesthetic and economic suitability of the interior design of the dwelling, the measure of satisfaction with family life of housewives was applied to a sample of female heads of households. Families from Fayoum governorate of different socio-economic levels.
The results showed that there is a positive correlative relationship at the level of significance (0.01) between the extent to which the interior design of the dwelling has three dimensions, satisfaction with family life in its four dimensions, and statistically significant differences between the average female heads of households with traditional design (0.05) in favor of families with modern design. It also showed that there was a statistically significant difference between the wives of the study sample in the total questionnaire of the suitability of the interior design in the dwelling according to (Type of housing, type of housing, number of years of marriage, monthly income categories) at 0.01, (0.01), (0.001), (0.001), (0.001) Households with Modern Furniture, Households with a Time of Marriage (less than 5 years), Households with a High Income of (5000 LE and above), and a statistically significant difference between female heads of household The total measure of satisfaction with family life according to the nature of the dwelling, the type of furniture in the dwelling, categories of monthly income at a level of significance (0.001) Households with modern furniture, high income families (5000 pounds or more), respectively. There was also no statistically significant difference between female heads of households in the total sample of satisfaction with family life according to type of housing, duration of marriage.
The study presented a number of recommendations, the most important of which was the family's awareness of the importance of a suitable residential environment that provides functional and aesthetic standards and specifications for all members of the family in general in view of their importance in developing the efficiency of women in performing their family roles to achieve their psychological, moral and self-satisfaction. Satisfaction, stability, privacy, security and safety within its home.تمثلت أهداف الدراسة في التعرف على طبيعة العلاقة بين مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي بمحاورها الثلاثة (الملاءمة الوظيفية، الملاءمة الجمالية، الملاءمة الاقتصادية)، والرضا عن الحياة الأسرية بأبعاده الأربعة (الاستقرار النفسي، السلوک الاجتماعي، تقدير الذات، الطمأنينة والقناعة) ، وبعض المتغيرات الاجتماعية والاقتصادية للأسرة (المساحة الکلية للمسکن، عدد حجرات المسکن، سن الزوج، سن الزوجة، عدد أفراد الأسرة، عدد سنوات الزواج، المستوى التعليمي للزوج والزوجة، فئات الدخل الشهري)، وتحديد طبيعة الفروق بين کل من (الحضريات والريفيات، العاملات وغير العاملات، أصحاب التصميم التقليدي وأصحاب التصميم الحديث) في مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي بمحاورها الثلاثة والرضا عن الحياة الأسرية بأبعاده الأربعة، والتعرف على طبيعة الاختلافات بين ربات الأسر عينة الدراسة في مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي في المسکن بمحاورها الثلاثة والرضا عن الحياة الأسرية بأبعاده الأربعة تبعاً لـ (طبيعة المسکن، نوع المسکن، طراز الأثاث بالمسکن، عدد سنوات الزواج، وفئات الدخل الشهري للأسرة).
واتبعت الدراسة الحالية المنهج الوصفي التحليلي، حيت تم إعداد وتقنين استبيان مدي تحقيق الملاءمة الوظيفية والجمالية والاقتصادية لمکملات التصميم الداخلي في المسکن، مقياس الرضا عن الحياة الأسرية لدي ربات الأسر تم تطبيقها على عينة من ربات الأسر تم اختيارها بطريقة صدفية غرضية مکونة من (300) ربة أسرة من محافظة الفيوم من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة.
وأوضحت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة عند مستوى دلالة (0,01) بين مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي في المسکن بمحاورها الثلاثة، والرضا عن الحياة الأسرية بأبعاده الأربعة، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائيا بين متوسط درجات ربات الأسر أصحاب التصميم التقليدي وأصحاب التصميم الحديث في مجموع استبيان مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي في المسکن عند مستوي دلالة (0.05) لصالح الأسر أصحاب التصميم الحديث، کما أوضحت وجود تباين دال احصائياً بين الزوجات عينة الدراسة في مجموع استبيان مدي تحقيق الملاءمة لمکملات التصميم الداخلي في المسکن تبعا لــ(طبيعة السکن، نوع السکن، طراز الأثاث بالمسکن، عدد سنوات الزواج، فئات الدخل الشهري) عند مستوى دلالة (0.01)، (0.01)، (0.001)، (0.001)، (0.001) لصالح (الأسر المقيمين في مسکن تمليک، الأسر المقيمين في شقة، الأسر أصحاب طراز الأثاث الحديث، ، ربات الأسر التي مدة زواجهن (أقل من 5 سنوات)، الأسر ذات الدخل المرتفع المتمثل في (5000 جنية فأکثر) علي التوالي، وکذلک أوضحت وجود تباين دال احصائياً بين ربات الأسر عينة الدراسة في مجموع مقياس الرضا عن الحياة الأسرية تبعاً (طبيعة المسکن، طراز الأثاث بالمسکن، فئات الدخل الشهري) عند مستوى دلالة (0.001)، وذلک (الأسر المقيمين في مسکن تمليک، الأسر أصحاب طراز الأثاث الحديث، الأسر ذات الدخل المرتفع المتمثل في (5000 جنية فأکثر) )على التوالي، وکذلک عدم وجود تباين دال إحصائيا بين ربات الأسر عينة الدراسة في مجموع مقياس الرضا عن الحياة الأسرية تبعاً لـ (نوع المسکن، مدة الزواج).
وقدمت الدراسة مجموعة من التوصيات کان من أهمها توعية الأسرة بأهمية البيئة السکنية الملاءمة التي توفر المعايير والمواصفات القياسية وظيفياً وجمالياً لجميع أفراد الأسرة بصفة عامة نظراً لأهميتها في تنمية کفاءة المرأة بأداء أدوارها الأسرية بما يحقق الرضا النفسي والمعنوي والذاتي لها والتوافق الاجتماعي الإيجابي بينها وبين أفراد أسرتها وشعورها بالارتياح والاستقرار والخصوصية والأمن والأمان داخل مسکنها.جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 اقتصاد (ادارة جزء أول)20190501Proposal to Develop the field of Home Management in Home Economics in the light of The Quality Standardsمقترح لتطوير مجال إدارة المنزل في مادة الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي في ضوء معايير الجودة7617110906710.21608/jedu.2019.109067ARمروه أحمد فؤادطه عوض اللهکليه التربية النوعية- جامعة المنوفيةJournal Article20200822<strong>Research aims to </strong>Develop a proposal to develop the content of the field of home management decisions of the home economy of the second phase of basic education in light of quality standards
<strong>Research Methodology: </strong>The research followed the descriptive analytical method
<strong>Research Tools: </strong>The research tools included (a preliminary data form for the teachers and mentors, a questionnaire on the obstacles facing the teachers and mentors of the household economy subject in its four axes, the contents of the house management field in the home economics decisions of the second stage of basic education, (National Quality Assurance Authority for Accreditation in Egypt, 2009), a content analysis form to monitor the availability or lack of quality standards and indicators in the content of the home management area Domestic economy for the second stage of basic education.
<strong>Human eye for research:</strong> (150) of the parameters and guides of the household economy. The sample was randomly selected from the workers in public schools and Azhar institutes for the second stage of basic education (preparatory stage) in Menoufia governorate<strong>.</strong>
<strong>Sample Courses: - </strong>(39) studied the field of home management decisions of the home economy for the second phase of basic education<strong>.</strong>
<strong>The most important search results</strong>
1- <strong>The results of the courses in the field of home management: - </strong>The field includes (17) criteria, (80) indicators, available in the lessons 18 indicators (22.5%), 18 indicators available to a certain extent (22.5%), and 44 indicators is unavailable (55%) of the total indicators, and these percentages indicate that there is a large deficiency in the curriculum needs to develop to comply with quality standards.
- -A proposed scenario for the development of home management courses for the subject of home economics for the second stage of basic education in the light of the criteria and indicators of the standard levels of quality.
- 7. A perception of the order of lessons in the proposal
- 8. Proposal for full study in the light of quality standards
<strong>Main Recommendations:</strong>
- Based on the results of this research, the researcher recommends the following recommendations:
- Work on developing quality standards that are measured by the study subjects and linking them to the development in the society and developing the home economics curricula for all levels of study according to quality standards.
- Provide textbooks and help books to increase learning resources, and diversity in the use of teaching methods.
- Continuing training courses for teachers and mentors for professional development and improvement of school performance.
- Preparation of workshops and programs to develop the material and activating activities within schools, such as activating the productive girls' programs and strengthening them materially and marketing, providing the material resources, tools and devices necessary for each school to carry out activities related to the material of home economics<strong>يهدف البحث إلي</strong> وضع مقترح لتطوير محتوي مجال إدارة المنزل بمقررات الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي في ضوء معايير الجودة واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي<strong> و</strong>اشتملت أدواتالبحث على(استمارة بيانات أولية للمعلمات وموجهات، استبيان المعوقات التي تواجه معلمات وموجهات مادة الاقتصاد المنزلي بمحاوره الأربعة، محتوي مجال إدارة المنزل بمقررات الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي (الإعدادية)، وثيقة المستويات المعيارية لمحتوي مادة الاقتصاد المنزلي/ علوم الحياه الأسرية للتعليم قبل الجامعي الخاصة بمجال إدارة المنزل (الهيئة القومية لضمان جودة التعليم الاعتماد في مصر،2009)، استمارة تحليل محتوي لرصد مدي توافر أو عدم توافر معايير ومؤشرات الجودة في محتوي مجال إدارة المنزل بمقررات الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي. بعد تقنين أدوات البحث تم تطبيقها علي (150) من معلمات وموجهات الاقتصاد المنزلي وتم اختيار العينة بطريقة صدفية غرضية من العاملين بمدارس عامة ومعاهد أزهرية للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي(مرحلة إعدادية) بمحافظة المنوفية بالإضافة إلي عينة المقررات والتي تکونت من (39) درس لمجال إدارة المنزل بمقررات الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي وکان من<strong>أهم نتائج البحث </strong>يشتمل المجالات علي (17) معيار، و(80) مؤشر، متوفر منها في الدروس 18مؤشرات بنسبة (22.5%)، و18 مؤشرات متوفر إلى حد ما بنسبة (22.5%)، و44 مؤشرات غير متوفر بنسبة (55%) من مجموع المؤشرات، وهذه النسب تدل علي أن هناک قصور کبير في المنهج يحتاج إلى تطوير ليتوافق مع معايير الجودة بالإضافة إلي عمل تصور مقترح لتطوير دروس مجال إدارة المنزل لمادة الاقتصاد المنزلي للمرحلة الثانية من التعليم الأساسي في ضوء معايير ومؤشرات المستويات المعيارية للجودة وتصور لترتيب الدروس في المقترح ومقترح لدرس بالکامل في ضوء معايير الجودة.ومن أهم التوصيات:وبناء على نتائج هذا البحث يوصي الباحثين بالتوصيات التالية:-العمل على تطوير معايير الجودة التي تقاس عليها المواد الدراسية وربطها بالتطور الحادث في المجتمع، وتطوير مناهج الاقتصاد المنزلي لجميع المراحل الدراسية وفق معايير الجودة ، توفير کتب دراسية وکتب مساعدة لزيادة مصادر التعلم، والتنوع في استخدام طرق تدريس،عمل دورات تدريبية مستمرة للمعلمات والموجهات للتنمية المهنية وتحسين الأداء بالمدرسة ،إعداد ورش عمل وبرامج لتطوير المادة وتفعيل الأنشطة داخل المدارس کتفعيل برامج الفتاه المنتجة وتدعيمها ماديًا وتسويقا، توفير الإمکانات المادية والأدوات والأجهزة اللازمة لکل مدرسة للقيام بالأنشطة الخاصة بمادة الاقتصاد المنزليجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 اقتصاد (ادارة جزء أول)20190501Management of financial income and its relationship with the problems of the elderly under the current economic conditionsإدارة الدخل المالي وعلاقتها بمشکلات المسنين في ظل الظروف الاقتصادية الراهنة کما يدرکها المسن17223910906810.21608/jedu.2019.109068ARنهى عبد الستار عبد المحسنمصطفىکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة المنوفيةJournal Article20200822The research aimed to study the relationship between the financial income management for the elderly after retirement age through its axes (setting objectives, planning, implementation and evaluation) and the problems of the elderly through its axes (economic, social, physical, psychological and religious), to identify the differences between elderly males and females and to identify the nature of the disparity amid the study sample according to the elderly educational level and the monthly income of the family.
The researcher used the research tools: which consisted of the general preliminary data form for the Elderly, the financial income management questionnaire for the Elderly, the problems of the elderly questionnaire, they were applied to a sample of 300 elderly people who were selected in a coincidental way from the governorates of Minufiya and Gharbia from different social and economic levels.
The results of the study included: There is a statistically significant correlation between financial income management and the problems of the elderly as they recognize at the level of 0.001, and there are statistically significant differences in the management of financial income and the problems of the elderly according to gender at the level of 0.01 for the benefit of males, while there are no statistically significant differences in financial income management and problems of the elderly according to the place of residence, there is also no statistically significant disparity in the management of financial income and the problems of the elderly according to the monthly income, while there is a statistically significant disparity in the management of the financial income and the problems of the elderly according to the level of education at the level of 0.001 for the benefit of the illiterate, there is also a statistically significant disparity in the management of financial income and the problems of the elderly according to social status at the level of 0.001 for the benefit of married people in the management of financial income and for the benefit of the single in the problems of the elderly.
The researcher recommends: The State must provide health and entertainment services and Hajj and Umrah trips at nominal prices to provide a better life for the elderly after retirement from work and getting low income.استهدف البحث دراسة العلاقة بين إدارة الدخل المالي للمسن بعد سن التقاعد بمحاورها (تحديد الأهداف والتخطيط والتنفيذ والتقييم) ومشکلات المسنين بمحاورها (اقتصادية واجتماعية وصحية ونفسية ووقت الفراغ )، والتعرف على الفروق بين الذکور والإناث من المسنين ، والتعرف علي طبيعة التباين بين عينة الدراسة تبعاً للمستوي التعليمى للمسن والدخل الشهرى للأسرة .
واستخدم أدوات البحث : التى تکونت من استمارة البيانات الاولية العامة للمسن، واستبيان إدارة الدخل المالي للمسن، استبيان مشکلات المسنين، تم تطبيقهم على عينة مکونة من 300 من المسنين تم اختيارهم بطريقة صدفية غرضية من محافظتى المنوفية والغربية مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة .
وکان من نتائج الدراسة: توجد علاقة ارتباطيه دالة إحصائياً بين إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين کما يدرکونها عند مستوى دلالة 0.001 ، کما توجد فروق ذات دلالة احصائية في إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين تبعا للنوع عند مستوى دلالة 0.01 لصالح الذکور، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين تبعاً لمکان السکن، أيضاً لا يوجد تباين دال إحصائيا في إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين تبعاً للدخل الشهري ، بينما يوجد تباين دال إحصائياً في إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين تبعاً لمستوى التعليم عند مستوى دلالة 0.001 لصالح الأميين، کذلک يوجد تباين دال إحصائياً في إدارة الدخل المالي ومشکلات المسنين تبعاً للحالة الاجتماعية عند مستوى دلالة 0.001 لصالح المتزوجين في إدارة الدخل المالي ولصالح الأعزب في مشکلات المسنين.
وتوصي الباحثة : ضرورة توفير الدولة للخدمات الصحية والترفيهية ورحلات الحج والعمرة بأسعار رمزية لتوفير حياة أفضل للمسنين بعد التقاعد عن العمل وانخفاض الدخلجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34245العدد 22 اقتصاد (ادارة جزء أول)20190501The effectiveness of using embroidered textile handicrafts to reduce the manifestations of attention deficit accompanied by hyperactivity of children and its reflection on the skill of decision-makingفعالية استخدام الأشغال اليدوية النسيجية المطرزة لتخفيف مظاهر نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد للأطفال وانعکاسه على مهارة اتخاذ القرار24027510907010.21608/jedu.2019.109070ARروضة حمزة حامد سيدأبوالفضلکلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوانرانيا صادق محمدسيف الدينکلية البنات جامعة عين شمسJournal Article20200822The research aims to identify the effectiveness of a training program based on the use of handicrafts to alleviate the manifestations of attention deficit accompanied by hyperactivity for children and its reflection on the skill of decision-making. The study sample consisted of (19) children in the age group between (6-12) years of frequenting the Palace of Culture In El Sayeda Zeinab area - Cairo. The study tools included the study tools on - a general and private data form for families and children - a form for the diagnosis of attention deficit disorders accompanied by hyperactivity - a measure of decision-making skill - the training program.
The search results have yielded:
There are statistically significant differences between the mean scores of the experimental group "children who suffer from some manifestations of lack of attention accompanied by hyperactivity" in alleviating some manifestations of lack of attention accompanied by hyperactivity of children, which reflected positively on their decision-making skill before and after the application of the training program in favor of the post application.
Also, a negative correlation was found between attention deficit accompanied by hyperactivity and their decision-making skill at significance level 01.يهدف البحث إلى التعرف علىمدى فاعلية برنامج تدريبي قائم على استخدام الأشغال اليدوية لتخفيف مظاهر نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد للأطفال واإنعکاسه على مهارة إتخاذ القرار ، وتکونت عينة الدراسة من (19) طفل في المرحلة العمرية بين (6 – 12 ) سنة من المترددين على قصر الثقافة بمنطقة السيدة زينب – القاهرة واشتملت ادوات الدراسه أدوات الدراسة على -<strong> </strong>إستمارة البيانات العامة والخاصة للأسرة والطفل -إستمارة تشخيص اضطرابات نقص الإنتباه المصحوب بالنشاط الزائد - مقياس مهارة إتخاذ القرار - البرنامج التدريبي.
<span style="text-decoration: underline;">وقد أسفرت نتائج البحث عن :</span>
توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات المجموعة التجريبية "الأطفال الذين يعانون من بعض مظاهر نقص الإنتباه المصحوب بالنشاط الزائد" في تخفيف بعض مظاهر نقص الإنتباه المصحوب بالنشاط الزائد للأطفال والذي انعکس إيجابيا على مهارة اتخاذ القرار لديهم قبل وبعد تطبيق البرنامج التدريبي لصالح التطبيق البعدي.
کما وجدت علاقة طرديا سلبية بين نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لدى وبين مهارة اتخاذ القرار لديهم عند مستوى دلالة 01.