جامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101A guide program based on the techniques of
neuro- linguistic programming (N.L.P( for developing strategic thinking and Managing Change for university youth in the light of the requirements of the age of intelligenceبرنامج إرشادي قائم على فنيات البرمجة اللغوية العصبية لتنمية التفکير الاستراتيجى وإدارة التغييرللشباب الجامعى في ضوء متطلبات عصر الذکاء18311002710.21608/jedu.2020.38818.1044ARفاطمة محمدأبو الفتوحکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوانا.م.د/أحلام عبدالعظيم مبروکمبروککلية الاقتصاد المنزلى - جامعة حلوانJournal Article20200811The current research aims to prepare, implement and evaluate a A guide program based on the techniques of neuro- linguistic programming for developing strategic thinking and Managing Change for university youth in the light of the requirements of the age of intelligence. The core study sample consisted of (260) university students, including both sexes, who were chosen from a number of practical and theoretical colleges with "Helwan / mansoura" universities, and the experimental study sample consisted of (65) young men and women chosen from the sample. The core is from low-level awareness of strategic thinking, Managing Change, and research tools included a general data form, a strategic thinking questionnaire, Change Management questionnaire, an awareness survey of the requirements of the age of intelligence, a guide program based on the techniques of neuro- linguistic programming for developing strategic thinking and Managing Change for university youth in the light of the requirements of the age of intelligence. The research followed the descriptive, analytical, and experimental approach. The results showed that the level of strategic thinking among university students is low by 45%, and that the level of Change Management is low by 94.6%, as well as a decrease in the level of awareness of the requirements of the age of intelligence by 39.2%, and the results also showed a statistically significant variance in the level of strategic thinking Among the research sample, according to some variables of the study, according to gender,يهدف البحث الحالي إلى إعداد وتنفيذ وتقييم برنامج إرشادى قائم على فنيات البرمجة اللغوية العصبية في تنمية التفکير الاستراتيجى وإدارة التغيير للشباب الجامعى في ضوء متطلبات عصر الذکاء . تکونت عينة الدراسة الأساسية من ( 260) من الشباب الجامعى تضم الجنسين ، تم اختيارهم من عدد من الکليات العملية والنظريه بجامعتى " حلوان / المنصورة " ، کما تکونت عينة الدراسة التجريبيبة من (65) شاب وفتاه تم اختيارهم من العينة الأساسية من منخفضى مستوى الوعى بالتفکير الاستراتيجي ، إدارة التغيير . واشتملت أدوات البحث على استمارة البيانات العامة ، استبيان التفکير الاستراتيجى ، استبيان إدارة التغيير ، استبيان الوعى بمتطلبات عصر الذکاء ، برنامج إرشادى قائم على فنيات البرمجة اللغوية العصبية لتنمية التفکير الاستراتيجى ، وإدارة التغيير لدى الشباب الجامعى فى ضوء متطلبات عصر الذکاء ، وقد اتبع البحث المنهج الوصفى التحليلى ، المنهج التجريبى . وأوضحت النتائج أن مستوى التفکير الاستراتيجي لدى طلاب الجامعة منخفض بنسبة 45% ، وأن مستوى إدارة التغيير منخفض بنسبة 49.6% ، کذلک انخفاض مستوى الوعى بمتطلبات عصر الذکاء بنسبة 39.2 % ، کما أظهرت النتائج وجود تباين دال إحصائيا في مستوى التفکير الاستراتيجي لدى عينة البحث تبعا لبعض متغيرات الدراسة .https://jedu.journals.ekb.eg/article_110027_f3d57594c33e3ccffdd8784ebbcb8eb1.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Recycling FixedClothing Accessories and Employing them to Enrich the Art of Jewelryإعادة تدوير مکملات الملابس الثابتة وتوظيفهالإثراء فن الحلى8513311002910.21608/jedu.2020.38629.1043ARصافيناز محمد النبوى محمد فوزىفوزىکلية الاقتصاد المنزلى , جامعة المنوفيةJournal Article20200810The garment industry has been heavily criticized by human rights organizations and environmental experts for its negative environmental and humanitarian impacts.There are thousands of tons of old clothes that are dumped with waste, harmful to the environment and difficult to dispose of, especially solid materials such as fixed supplements such as sacks and buttons.<br /> The idea is to recycle garments in order to preserve the environment and benefit from this enormous economic wealth.<br /><br />In order to make optimal use of this tremendous wealth, one must know the nature of these raw materials and the methods of their formulation.<br />The study aims at recycling fixed clothing accessories into 15 innovative collections of jewelry, and to edit a questionnaire by specialized arbitrators in the field of clothing and textiles. The statistical results show that the designs have been accepted both aesthetically and functionally. The trend towards recycling contributes to the development of fashion clothing and accessories, and open new doors out of the ordinary in the field of fashion، specifically clothing accessories.<br />Keywords: Recycling, Clothing accessories, Art of jewelryيشهد قطاع صناعة الملابس والنسيج إنتقادات کبيرة جدا من قبل منظمات حقوقية وخبراء البيئة، لما تخلفه هذه الصناعة من آثار سلبية على الصعيدين البيئى والإنسانى، فهناک آلاف من أطنان الملابس القديمة التى تلقى بالمخلفات و تضر البيئة و يصعب التخلص منها وخاصة المواد الصلبه منها مثل المکملات الثابته کالسوست والازرا, من هنا جاءت فکرة إعادة تدوير الملابس بهدف الحفاظ على البيئة والإستفاده من هذه الثروة الإقتصادية الهائلة, ولتحقيق الاستفادة المثلى من هذه الثروة الهائلة يجب الإلمام بطبيعة هذه الخامات وطرق صياغتها. فالدراسه تهدف إلى إعادة تدوير مکملات الملابس الثابتة (المتصلة) والإستفادة منها فى عمل حلى بشکل مبتکر، وقد قامت الدراسة بعمل 15مجموعة مبتکرة من الحلى، وتحرير إستبيان من قبل محکمين متخصصين فى مجال الملابس والنسيج والنتائج الإحصائية تظهر أن التصميمات قد لاقت قبولاً من الناحيتين الجمالية والابتکارية وکذلک الوظيفية والاقتصادية. وأن الإتجاه نحو إعادة التدوير يسهم فى تطوير موضة الملابس ومکملاتها، وفتح أبواب جديدة للخروج عن المألوف فى مجال الأزياء وخاصة المکملات.https://jedu.journals.ekb.eg/article_110029_ef85b252b761bf368a0666431334162a.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Demarketing policies as perceived by mothers and their role in rationalizing consumption of some public housing facilitiesسياسات التسويق العکسي کما تدرکها الأمهات ودورها في ترشيد الإستهلاک لبعض مرافق المسکن العامة13519711038110.21608/jedu.2020.37393.1034ARشريفحوريهقسم إدارة المنزل والمؤسسات، کلية الاقتصاد المنزلي، جامعة المنوفية، شبين الکوم، منوفية.0000-0003-4615-0082Journal Article20200727The Research aimed to study demarketing policies as perceived by mothers and their relation to rationalizing consumption of some public housing facilities.The research used descriptive analytical method. The sample of this research including (200) mothers who have children in various stages of education and have electricity, water, and natural gas facilities inside her house in Shebin Al-Kom, Tala, Melij, Al-Batanoun, and Al-Shuhada at Menofia Governorate. The sample was selected in intentionally purposed way. The tools of this study included general data form of mothers and their family, demarketing policies as perceived by mothers questionnaire with their dimensions (increase prices, anti advertising and control) and rationalizing consumption of Some public housing facilities for mothers with their dimensions (electricity, water and natural gas). <br />The results revealed that there was correlation between demarketing policies as perceived by mothers and rationalizing their consumption of some public housing facilities. There were differences between mothers who working and non-working in demarketing policies as perceived by them to working. There were differences in demarketing policies as perceived by mothers according to the number of family members to the fewest. There were differences in rationalizing consumption of some public housing facilities for mothers according to the number of family members to the largest. There were differences in demarketing policies as perceived by mothers according to monthly income to the highest. There were differences in rationalizing consumption of some public housing facilities for mothers according to monthly income to the lowest and the highest.يهدف البحث إلى دراسة إدراک الأمهات لسياسات التسويق العکسي وعلاقته بترشيد إستهلاکهن لبعض مرافق المسکن العامة. تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، اشتملت عينة البحث على (200) أـم ولديها أبناء في مراحل التعليم المختلفة بجانب توافر مرافق الکهرباء، المياه، والغاز الطبيعي داخل منزلها في مدينة شبين الکوم وقري تلا، مليج، البتانون، والشهداء بمحافظة المنوفية. العينة تم إختيارها بطريقة غرضية عمدية. اشتملت أدوات البحث على إستمارة البيانات العامة الخاصة بالأمهات وأسرهن، إستبيان إدراک الأمهات لسياسات التسويق العکسي، إستبيان ترشيد إستهلاک الأمهات لبعض مرافق المسکن العامة. تم تفريغ البيانات وتصنيفها وتبويبها وإستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة من خلال البرنامج الإحصائي SPSS.<br /> أسفرت النتائج عن وجود علاقة إرتباطية بين إدراک الأمهات لسياسات التسويق العکسي وترشيد إستهلاکهن لبعض مرافق المسکن العامة. وجود فروق بين الأمهات العاملات وغير العاملات في إدراکهن لسياسات التسويق العکسي لصالح العاملات. وجود فروق في إدراک الأمهات لسياسات التسويق العکسي وفقا لعدد أفراد الأسرة لصالح عدد أفراد الأسرة الأقل. وجود فروق في ترشيد إستهلاک الأمهات لبعض مرافق المسکن العامة وفقا لعدد أفراد الأسرة لصالح عدد أفراد الأسرة الأکبر. وجود فروق في إدراک الأمهات لسياسات التسويق العکسي وفقا للدخل الشهري للأسرة لصالح الدخول المرتفعة. وجود فروق في ترشيد إستهلاک الأمهات لبعض مرافق المسکن العامة وفقا للدخل الشهري للأسرة لصالح الدخول المنخفضة والمرتفعة.https://jedu.journals.ekb.eg/article_110381_5d6f1bb892b30d475032a2ea9a1b8e3a.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Suggested Exercises Using the Differentiated Teaching to Overcome Accordion Playing Difficulties among Music Education Department Studentsتمارين مقترحه باستخدام التدريس المتمايز للتغلب علي صعوبات العزف علي ألة الأکورديون لطلاب التربية الموسيقية19926111123910.21608/jedu.2020.41352.1060ARإسلام حسن عبد الخالقعبد البرجامعة الزقازيق - کلية التربية النوعية - قسم التربية الموسيقيةJournal Article20200901Abstract<br />Suggested Exercises Using the Differentiated Teaching to Overcome Accordion Playing Difficulties among Music Education Department Students<br />The current research aimed at teaching suggested exercises using the differentiated teaching strategy to overcome accordion playing difficulties among Music Education Department students (Second year students – Music Education Department – Faculty of Specific Education – Zagazig University). The researcher used the experimental method. The study sample consisted of (30) female students who were divided into two groups, a control group (15) and an experimental group (15). The research results were as follows:<br />1. There is a statistically significant difference between the mean scores of the control group students and the mean scores of the experimental group students on the performance observation sheet post application in favour of the experimental group.<br />2. There is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group students on the pre- and post-measurement of the performance observation sheet in favour of the post-measurement.<br />3. There is no statistically significant difference between between the mean scores of the experimental group students on the post-measurement and the tracer measurement.<br />In light of the research results, the recommendations were presented.<br />Key words: suggested exercises – the differentiated teaching – accordionتمارين مقترحه بإستخدام التدريس المتمايز للتغلب علي صعوبات العزف علي ألة الأکورديون لطلاب التربية الموسيقية<br /><br />ملخص البحث :<br />هدف البحث الحالي إلي تدريس تمارين مقترحه باستخدام استراتيجية التدريس المتمايز وذلک للتغلب علي صعوبات العزف علي الة الاکورديون لطلاب التربية الموسيقية (الفرقه الثانية کلية التربية النوعية جامعة الزقازيق قسم التربية الموسيقية)، واتبعت الباحثه المنهج التجريبي وتکونت عينة الدراسة من (30) طالبه وتم تقسيمهم إلي مجموعتين مجموعه ضابطه وعددها (15)، ومجموعه تجريبية وعددها (15) وتوصلت الباحثه إلي مجموعه من النتائج وهي کالتالي:<br />1- يوجد فرق ذو دلاله احصائية بين متوسط رتب درجات طلاب المجموعه الضابطه والتجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة ملاحظة الأداء لصالح المجموعه التجريبية.<br />2- يوجد فرق ذو دلاله احصائية بين متوسط رتب درجات طلاب المجموعه التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة الأداء لصالح القياس البعدي.<br />3- لا يوجد فرق ذو دلاله احصائية بين متوسط رتب درجات طلاب المجموعه التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي.<br />وفي ضوء ما أسفر عنه البحث من نتائج تم تقديم التوصيات.<br />کلمات مفتاحية : تمارين مقترحه، التدريس المتمايز، ألة الأکورديونhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_111239_db95f9ffd43971cd87b6c1bff2c97257.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Employing Gamification in teaching home economics to improve mindfulness and the efficiency of cognitive representation of information among educable mentally retarded studentsتوظيف محفزات الألعاب التعليمية الرقمية فى تدريس الإقتصاد المنزلى لتحسين اليقظة العقلية و کفاءة التمثيل المعرفى للمعلومات لدى التلاميذ المعاقين عقلياً القابلين للتعلم26334811236910.21608/jedu.2020.40724.1057ARمها فتح الله بديرنويرکليه الاقتصاد المنزلى جامعه حلوانJournal Article20200826The current research aims to identify the effectiveness of employing Gamification in teaching home economics to improve mindfulness and the efficiency of cognitive representation of information among educable mentally retarded students of the fourth grade of primary school, The analytical descriptive approach and the quasi-experimental approach were used, and the experimental research sample consisted of (6) students while the control sample was (5) students. The research tools were prepared (the visual cognitive representation test, the Mindfulness note card) and the experimental treatment materials (Gamification software, teacher guide, pictorial activity brochure), The results of the research resulted in a statistically significant difference at the level (α ≤ 0.05) between the average grades of the experimental group and the control group in the two dimensional applications on the mindfulness note card and the cognitive representation test of information (as a whole) and at each of its components in favor of the experimental group. There is a positive significant correlation relationship between the improvement of the grades of the experimental group and the control group through the post application on the cognitive representation test of the information and the mindfulness observation card, and based on the results of the research it was recommended that the efforts of those with experience be combined in designing electronic educational guides for all courses in intellectual education schools to build an educational environment Recreational supportive of learning, including gamification that participate in stimulating mindfulness and formation of the cognitive structure of the course content.إستهدف البحث الحالى التعرف على فاعلية توظيف محفزات الألعاب التعليمية الرقمية فى تدريس الإقتصاد المنزلى لتحسين اليقظة العقلية و کفاءة التمثيل المعرفى للمعلومات لدى التلاميذ الصف الرابع الابتدائى المعاقين عقلياً القابلين للتعلم ، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي و المنهج شبه التجريبي ، وتکونت عينه البحث التجريبيه من (6) تلاميذ بينما العينه الضابطه (5) تلاميذ ، تم اعداد أدوات البحث <br />( اختبار التمثيل المعرفى المصور ، بطاقة ملاحظه اليقظه العقليه ) ومواد المعالجه التجريبيه (برمجيه محفزات الالعاب التعليميه الرقميه ، دليل المعلمه ،کراسه النشاط المصوره) ، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوى ( α ≤ 0,05 ) بين متوسطى رتب درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة المعاقين عقليا القابلين للتعلم في التطبيقين البعدي على بطاقة ملاحظة اليقظه العقليه واختبار التمثيل المعرفى للمعلومات (ککل) وعند کل مکون من مکوناتها لصالح المجموعه التجريبيه ، وتوجد علاقة ارتباطية دالة موجبة بين تحسن درجات تلاميذ المجموعة التجريبية و الضابطة بالتطبيق البعدي على اختبار التمثيل المعرفى للمعلومات وبطاقة ملاحظة اليقظه العقليه ، وبناءًا على نتائج البحث تم التوصيه بتکاتف جهود ذوى الخبره ، فى تصميم أدله تعليميه الکترونيه لکافه المقررات الدراسيه بمدارس التربيه الفکريه لبناء بيئه تعليميه ترويحيه داعمه للتعلم، تتضمن محفزات العاب رقميه تسهم فى إثارة اليقظه العقليه و تکوين البناء المعرفى لمحتوى المقرر ، مع تدريب المعلمين على کيفية توظيفه ببيئة التعلمhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_112369_44547fe58e9f0653ed7cbcaadb150bc8.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The effect of employing digital stories in teaching home economics to develop lateral thinking and self-worth of middle school studentsأثر توظيف القصص الرقمية في تدريس الاقتصاد المنزلي لتنمية التفکير الجانبي وجدارات الذات لتلميذات المرحلة المتوسطة34943011751810.21608/jedu.2020.43595.1072ARنرمين مصطفىالحلوکلية الإقتصاد المنزلى جامعة حلوان - کلية التربية جامعة حائلJournal Article20200920The study aimed to identify the effect of employing digital stories on the subject of home economics on developing lateral thinking skills and dimensions of self-esteem among middle school students. The research sample consisted of (60) second intermediate classes. The students and the researcher prepared research tools to measure dependent variables, which is a test of lateral thinking skills.<br /> Self-merit scale, digital stories for lessons, teacher's guide, activity handbook, and quasi-experimental curriculum were prepared in an experimental design. Two experimental groups were used, one of which was studied using digital stories in teaching, and it numbered 30 students, and the other was studied by the usual method (control group) for 30 students.<br />And resulted in the results of the study revealed that there were statistically significant differences at the level (α ≤ 0.05) between the mean scores of the students in the two groups (experimental and control), in the test of lateral thinking as a whole and his skills in the post application in favor of the experimental group, and the scale of self-efficacy and its dimensions in the post application. In favor of the experimental group, there is also a statistically correlational relationship at the level (α ≤ 0.05) between the students ’scores in the lateral thinking skills and the dimensions of the self in the post application of the experimental group students. The research sample in the subject of home economicsهدفت الدراسة إلى التعرف على أثر توظيف القصص الرقمية في مادة الاقتصاد المنزلي لتنمية مهارات التفکير الجانبي وأبعاد جدارات الذات لتلميذات المرحلة المتوسطة ، حيث تکونت عينة الدراسة من (60) تلميذة بالصف الثاني المتوسط ، وقامت الباحثة بإعداد أدوات الدراسة لقياس المتغيرات التابعة وهي اختبار لمهارات التفکير الجانبي، ومقياس جدارات الذات ، وکذلک إعداد القصص الرقمية لدروس وحدتي التجربة ، کما تم إعداد دليل المعلمة وکراسة النشاط الخاصة بالتلميذة، وتم استخدام المنهج الوصفي وشبه التجريبي ذو التصميم التجريبي القائم على مجموعين إحداهما تجريبية دُرسَ لها بتوظيف القصص الرقمية في التدريس، وعددها 30 تلميذة، والأخرى دُرسَ لها بالطريقة المعتادة (المجموعة الضابطة) وعددها 30 تلميذة.<br />، وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α ≤ 0,05 ) بين متوسطي درجات التلميذات في المجموعتين (التجريبية والضابطة ), في اختبار التفکير الجانبي ککل ومهاراته في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، ومقياس جدارات الذات وأبعاده في التطبيق البعدي لصالح المجموعة التجريبية ، کذلک توجد علاقة ارتباطية احصائياً عند مستوى (α ≤ 0,05 ) بين درجات التلميذات في مهارات التفکير الجانبي وأبعاد جدارت الذات في التطبيق البعدي لدى تلميذات المجموعة التجريبية عينة الدراسة في مادة الاقتصاد المنزلي .https://jedu.journals.ekb.eg/article_117518_4aa72dd3f6fd04c29e517e0a5d911bc6.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Effect of Using Augmented Reality Technology "Smart Cards" on Fashion Figure Drawing Skill in Different Poses and Attitudes of Clothing and Textile Department Studentsأثر استخدام تکنولوجيا الواقع المعزز "الکروت الذکية" على مهارة رسم المانيکان بالأوضاع المختلفة واتجاه طلاب قسم الملابس والنسيج43148711752810.21608/jedu.2020.44231.1081ARمحمد عبد الحميدحجاجقسم الملابس والنسيج - کلية الاقتصاد المنزلي - جامعة المنوفية0000-0003-3309-4202Journal Article20200927The study aimed at identifying the effectiveness of using the augmented reality technology "Smart Cards" on the skill of drawing fashion figure (Female - male - children) in different poses, using the latest drawing tools, which is "Dr. Hagag Fashion Figure Rulers", In addition to studying the attitudes of clothing and textile department students to use this technology, and to achieve the study’s goals, the researcher used the quasi-experimental approach, The sample of the study was(150)students, Second year, Clothing and Textiles Department, Faculty of Home Economics, Menoufia University, and the tests were applied within the anatomy course in the first semester of the academic year 2018-2019, These students were assigned in to two groups, the experimental group of(77)students who were taught by using the augmented reality technology "smart cards", and the control group of(73)students, were taught by using traditional methods. The researcher prepared a set of tools and study materials, which are represented in a skill test for drawing fashion figure (Female - male - children) in different poses using "Dr. Hagag Fashion Figure Rulers", direction instrument consisted of(20)clauses, designing the content of “Smart Cards”, In addition to using notes cards before during and after the experiment. The study used statistical methods for data analysis, and found that there was statistically significance difference at (α≤0.01) between the mean scores of students of the experimental and control groups in the post-skill test for drawing fashion figure in different poses after setting the pre-test for the benefit of the experimental group.يهدف البحث إلى التعرف علي أثر استخدام تکنولوجيا الواقع المعزز "الکروت الذکية" على مهارة رسم المانيکان (حريمي – رجالي – أطفال) بالأوضاع المختلفة، مستخدما أحدث أدوات رسم المانيکان وهي "مجموعة مساطر رسم المانيکان"، بالإضافة الي التعرف على اتجاه طلاب قسم الملابس والنسيج نحو استخدام تلک التکنولوجيا، وتحقيقاً لأهداف الدراسة استخدم الباحث المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة العمدية من (150)طالب وطالبة هم طلاب الفرقة الثانية قسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية، وتم تطبيق الاختبارات ضمن مقرر مادة التشريح في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2018-2019م، تم تقسمها الي (77)طالب وطالبة للمجموعة التجريبية درست باستخدام تکنولوجيا الواقع المعزز "الکروت الذکية"، و(73)طالب وطالبة للمجموعة الضابطة والتي درست بالطرق التقليدية. وتمثلت أدوات مواد الدراسة في اختبار مهاري لرسم المانيکان (حريمي – رجالي – أطفال) في أوضاع مختلفة باستخدام "مجموعة مساطر رسم المانيکان"، ومقياس الاتجاه تکون من (20) فقرة، وتصميم وتنفيذ المحتوي الخاص بالکروت الذکية، بالإضافة الي استخدام بطاقات الملاحظة قبل واثناء وبعد التجربة لتدوين کافة الملاحظات للاستعانة بها في استخراج نتائج البحث. واستخدمت الدراسة المعالجات الإحصائية المختلفة، وتوصلت الي أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعتين التجريبية والضابطة في الاختبار المهاري البعدي لرسم المانيکان في الأوضاع المختلفة بعد ضبط الاختبار القبلي لصالح طلاب المجموعة التجريبية، وتوصلت الدراسة أيضا أنه يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي القياسين القبلي والبعدي لطلاب المجموعة التجريبية لمقياس الاتجاه لصالح الاختبار البعدي. وفي ضوء ما توصلت الية الدراسة من نتائج يوصي الباحث بضرورة اجراء مزيد من الدراسات المستقبلية استکملا لموضوع الدراسة لتحسين عملية التعليم والتعلم.https://jedu.journals.ekb.eg/article_117528_efae7f1bd519d6e741942440fbbfc9d0.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Increase the consumer value of Teenage clothing through interactive design in the art of Doodlesرفع القيمة الاستهلاکية لملابس المراهقين من خلال التصيمم التفاعلي لفن الدوديلز48952411819010.21608/jedu.2020.44015.1077ARياسمين احمد محمود الکحکيالکحکيقسم الاقتصاد المنزلي - کلية التربية النوعية - جامعة اسيوطJournal Article20200924Teenage clothing in particular requires many technical and design aspects that make the final product look good, functional and aesthetically pleasing. Most of the youth want to acquire clothes with the latest fashions, with their urgent need for diversity, change, renewal and development in everything they wear. The matter became difficult with the high prices of basic life requirements. Therefore, it was necessary to find a solution to renew the clothes contained in the wardrobe or produce clothing designs that could be changed and renewed, as fashion informs us every day with new trends.<br /> research present a design vision for clothing for young people (teenagers). Supported with units of the art of Doodle, a combination of similarities between the characteristics of art and the characteristics of adolescence, and printing it in black on white cloth with the possibility of changing its colors after a period of use, as the coloring is done using pigment pens. This method is similar to the pre-designed coloring booklets that children use. Or the electronic programs available to the consumer to change and renew its colors, so it becomes a new, different design with colors that suit the desires of young people. The research followed the descriptive approach and the experimental method. The hypotheses were of statistical significance in favor of the researchان الأبعاد المادية للتصميم والقائمة على تحقيق الوظيفة والتى تتوافق مع سلوک ورغبات المستخدم أصحبت أمرا ضروريا لتحقيق أعلى درجة من التسويق للمنتجات الملبسية، لانتاج تصميمات تلائم حاجة المستهلک و رغباته .<br />ولما تتطلب ملابس المراهقين على وجه الخصوص العديد من الجوانب الفنية والتصميمية التي تجعل المنتج النهائى في صورة جيدة ومقبولة وظيفيا وجماليا. فأغلب الشباب يرغب فى اقتناء ملابس بأحدث صيحات الموضه مع حاجتهم الملحة الى التنوع والتغيير والتجديد والتطوير فى کل ما يرتدى . الأمر الذى بات صعبا مع ارتفاع أسعار متطلبات الحياة الأساسية لذلک کان من الضرورى ايجاد حل لتجديد الملابس والتى تحويها خزانة الملابس أو انتاج تصميمات ملبسية قابلة للتغييروالتجديد وحيث تطالعنا الموضة کل يوم بصيحات جديدة. <br />ومن هنا جاءت فکرة البحث الحالى لتقديم رؤية تصميمة ملبسية لملابس الشباب ( المراهقين). مدعمة بوحدات من فن الدوديلزلما لة من تشابة بين خصائص الفن و خصائص مرحلة المراهقة وطباعتها باللون الأسود على القماش الأبيض مع امکانية تغيير ألوانه بعد فترة من استخدامه حيث يتم اعادة التلوين باستخدام أقلام الصبغات هذه الطريقة أشبه بکراسات التلوين سابقة التصميم التي يستخدمها الاطفال. او البرامج الالکترونية والمتاحة للمستهلک لتغيير وتجديد ألوانه فيصبح تصميما جديدا مختلفا بألوان تلائم رغبات الشباب . واتبع البحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي . وجاءت الفروض ذات دلالات احصائية لصالح البحث.https://jedu.journals.ekb.eg/article_118190_fd6bb0991a5506595a5f678eb45cf417.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Effect of Consumption some Instant Coffee Drinks on Carcinoembryonic antigen and Sex Hormones of the experimental Rats.تأثير استهلاک بعض مشروبات القهوة سريعة التحضير على المستضد السرطاني الجنيني والهرمونات الجنسية لفئران التجارب .52554311752610.21608/jedu.2020.43998.1076ARاسامةالسيد مصطفىقسم الاقتصاد المنزلى - کلية التربية النوعية - جامعة عين شمس1111-1111-1111-1111امانىاحمد عبدالعزيزقسم الاقتصاد المنزلى - کلية التربية النوعية - جامعة جنوب الوادىمهامهدى عدلى محمدقسم الاقتصاد المنزلى - کلية التربية النوعية - جامعة جنوب الوادىmaha.mahdi1@sed.svu.Journal Article20200924Instant coffee (Nescafé) and non-dairy creamer (Coffee- Mate) are commonly consumed beverages all over the world. This study was conducted to investigate the effect of consumption some instant coffee drinks on carcinoembryonic antigen (CEA) and total testosterone (T.T) of the experimental rats. Samples of different types of instant coffee were analyzed to identify their active substances. Effect of instant coffee on (CEA), (T.T) of experimental rats were studied. Results showed that chemical analysis of caffeine level, chlorogenic, and antioxidant values recorded lower level in Mix (3×1) type than classic type of coffee. While, acrylamide showed the high percentage in Mix (3×1) type. consumption induced significant increase (Pالقهوة سريعة التحضير (نسکافيه) والمبيضات الخالية من منتجات الألبان (کوفي ميت) من المشروبات الشائعة في جميع أنحاء العالم. أجريت هذه الدراسة لمعرفة تأثير تناول بعض مشروبات القهوة سريعة التحضير على المستضد السرطاني المضغي (CEA) والتستوستيرون الکلي(T.T) لفئران التجارب ، تم تحليل عينات من أنواع مختلفة من القهوة سريعة الذوبان لتحديد المواد الفعالة فيها. تمت دراسة تأثير القهوة سريعة الذوبان على (CEA) و (T.T) لجرذان التجارب. أظهرت النتائج أن التحليل الکيميائي لمستوى الکافيين والکلوروجينيک ومضادات الأکسدة سجلت مستوى أقل في نوع ميکس (3 × 1) عن النوع الکلاسيکي. بينما أظهرت مادة الأکريلاميد نسبة مرتفعة في النوع (3 × 1). تسبب الاستهلاک في زيادة معنوية (Phttps://jedu.journals.ekb.eg/article_117526_39ef2a94f76817ca874a5cb1b7be11cb.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Anxiety about Contagion with Corona Virus (Covid-19) and its Relationship to Housewife's Management of the Daily Preventive Behaviors from the virus during the Pandemicقلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد ( کوفيد-19) وعلاقته بإدارة ربة الأسرة للسلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس أثناء الجائحة54560112054910.21608/jedu.2020.45399.1089ARزينب صلاح محموديوسفکلية التربية النوعية جامعة المنوفيةJournal Article20201006The aim of the research is to study the relationship between anxiety about Contagion with corona virus and the household's management of daily preventive behaviors from the virus during the pandemic. The research tools were the primary data form, questionnaire for anxiety about Contagion with corona virus, and questionnaire of Management the daily preventive behaviors for household, And the research tools were applied to (285) households who were chosen from the governments of Menoufia, Cairo, Giza, Alexandria and Dakahlia, the research followed the descriptive and analytical approach. the results of the research was that: there are 68.8% of households suffer from high and medium levels of anxiety about Contagion with corona virus, and there are 57.9% of the research sample is at the high level of managing daily preventive behaviors from the virus. The existence of a statistically significant correlation relationship at the level of significance 0.001 between the anxiety about Contagion with corona virus and the daily preventive behaviors management against the virus with its axes (personal - food - clothing -housing), There is a significant correlation relationship between some variables (family size - educational level of the head and household of the family - income) and both of the anxiety about Contagion with corona virus and the daily protective behaviors from the virus at significance levels 0.01, 0.05.the recommendations of the research: presenting awareness programs for households to reduce the anxiety about Contagion with corona virus and raise awareness levels of managing daily preventive behaviors from the virus.هدف البحث إلى دراسة العلاقة بين قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد (کوفيد-19) وإدارة ربة الأسرة للسلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس أثناء الجائحة، وتمثلت أدوات البحث في استمارة البيانات الأولية للأسرة، واستبيان قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد، واستبيان إدارة ربة الأسرة للسلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس، وتم تطبيق أدوات البحث على (285) ربة أسرة تم اختيارهن بطريقة عمديه غرضيه من ربات الأسر في محافظات المنوفية والقاهرة والجيزة والإسکندرية والدقهلية، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وأشارت أهم نتائج البحث إلى أن هناک 68,8% من ربات الأسر تعاني من مستويات مرتفعة ومتوسطة من قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد، کما أن هناک 57,9% من عينة البحث تقع في المستوى المرتفع لإدارة السلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس، وجود علاقة ارتباطيه موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى0,001 بين قلق الإصابة بفيروس کورونا وإدارة السلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس أثناء الجائحة بمحاورها (الشخصية- الغذائية- الملبسية-السکنية)، وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين بعض متغيرات البحث (حجم الأسرة- المستوى التعليمي لرب وربة الأسرة –الدخل الشهري للأسرة) وکلا من قلق الإصابة بفيروس کورونا المستجد وإدارة السلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس عند مستويات دلالة 0,001، 0.05 وکان من أهم توصيات البحث ضرورة تقديم البرامج التوعوية لربات الأسر للتقليل من حدة قلق الإصابة بالفيروس ورفع مستويات الوعي بإدارة السلوکيات الوقائية اليومية من الفيروس من خلال مراکز الإرشاد النفسي ووسائل الإعلام والمنصات الإلکترونية التابعة لوزارة الصحة المصرية.https://jedu.journals.ekb.eg/article_120549_a0e23ed00803e6478dea395817f1c7bb.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The extent to which art education teachers in the preparatory stage in Minia governorate apply the skills of employing artificial intelligence in education.مدى تطبيق معلمى التربية الفنية بالمرحلة الإعدادية بمحافظة المنيا لمهارات توظيف الذکاء الإصطناعى فى التعليم.60362612221910.21608/jedu.2020.42978.1067ARايرينعطيةجامعة المنياJournal Article20200915The extent of application of art education teachers in the preparatory stage in Minya Governorate<br />For the skills of employing artificial intelligence applications in education<br />The aim of this research is to identify the degree of application of art education teachers in the preparatory stage in Minya governorate to the skills of employing artificial intelligence applications in the field of planning, implementation and evaluation in the educational process. To verify this goal, a questionnaire was designed in the field of planning, implementation and evaluation. The research sample was chosen, which consisted of (80) eighty teachers of art education in Minya Governorate.The questionnaire was applied to them, and the results showed the weakness of art education teachers in the preparatory stage in Minya governorate in the skills of employing artificial intelligence applications in the field of planning, implementation and evaluation. Practical, in-service training for teachers on the skills of employing AI applications in the educational process, and providing incentives for teachers who employ AI applications in education.مدى تطبيق معلمى التربية الفنية بالمرحلة الإعدادية بمحافظة المنيا <br /> لمهارات توظيف تطبيقات الذکاء الإصطناعى فى التعليم<br /><br />هدف هذا البحث إلى التعرف على درجة تطبيق معلمى التربية الفنية بالمرحلة الإعدادية بمحافظة المنيا لمهارات توظيف تطبيقات الذکاء الإصطناعى فى مجال التخطيط والتنفيذ والتقييم في العملية التعليمية .وللتحقق من هذا الهدف تم تصمميم أستبانة فى مجال التخطيط والتنفيذ والتقييم. وتم اختيار عينة البحث والتى تکونت من عدد(80) ثمانون معلم ومعلمة لمادة التربية الفنية بمحافظة المنيا ، وتم تطبيق الأستبانة عليهم ، وأظهرت النتائج ضعف معلمى التربية الفنية بالمرحلة الإعدادية بمحافظة المنيا فى مهارات توظيف تطبيقات الذکاء الإصطناعى فى مجال التخطيط والتنفيذ والتقييم، وأوصت الدراسة بتدريب طلاب کلية التربية الفنية علي مهارات توظيف تطبيقات الذکاء الاصطناعى فى العملية التعليمية من خلال مقرر طرق التدريس وأثناء تدريبهم العملي، وتدريب المعلمين – أثناء الخدمة - علي مهارات توظيف تطبيقات الذکاء الاصطناعى فى العملية التعليمية،و تقديم الحوافز التشجيعية للمعلمين الذين يوظفن تطبيقات الذکاء الاصطناعى فى التعليم.<br /><br />اhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_122219_c62c3b5aa2e413734d9e063255662314.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Meatatheathre and the modernity of artistic treatments of the heritage
In the Children's Theater - Goblins Hunter as a modelالميتامسرح وحداثة المعالجات الفنية للتراث في مسرح الطفل- صياد العفاريت نموذجاً-62768112549710.21608/jedu.2020.45855.1093ARراندا حلمي السعيدالسعيدکلية التربية للطفولة المبکرة جامعة دمنهورJournal Article20201011The study was exposed to shed light on the technique of metamsarh, and its employment during the modernist artistic treatment of heritage in the child's theater - during the play (The Goblin Hunter) by the director / author (Jamal Yaqoot) - with its characteristics, because of its artistic and creative capabilities that achieve the delivery of the target message. Which consists in providing educational values to the child that form his critical awareness, and works to break down the codes of presentation and ignorance of the message to reveal the positives and negatives through the languages of the stage, in a way that achieves harmony between heritage and modernity.<br />The study concluded:<br />- The Almitamsarh with its modern appearance produced by contemporary reality, can mix between contradictory and long-standing worlds, and create a world different to it that contains positives in a creative form that relies on the past and points to the future, which enables the presentation of a suitable theatrical performance for the child's audience that achieves fun and education, where Almitamsarh enjoys the flexibility that links the dream and reality, and makes the child recipient an active element of the theatrical game at the level of form and content.سلطت الدراسة الضوء على تقنية الميتا مسرح، وتوظيفها خلال المعالجة الفنية الحداثية للتراث في مسرح الطفل- خلال مسرحية (صياد العفاريت) للمخرج/ المؤلف (جمال ياقوت)- بخصائصها، لما تمتلکه من إمکانات فنية وإبداعية تحقق توصيل الرسالة المستهدفة. التي تکمن من تقديم قيم تربوية للطفل تشکل وعيه النقدي، وتعمل على تفکيک شفرات العرض، ومجاهل الرسالة لکشف الإيجابيات والسلبيات خلال لغات خشبة المسرح، بما يحقق انسجامًا بين التراث والحداثة.<br />وقد انتهت الدراسة إلى:<br />- إن الميتا مسرح بمظهرها الحداثي الذي أفرزه الواقع المعاصر، يمکن من المزج بين عوالم متناقضة ومترامية الأزمان، وخلق عالم مغاير لها يحتوى على الإيجابيات في قالب إبداعي يرتکن للماضي ويشير إلى المستقبل، وهو ما يمکن من تقديم عرض مسرحي ملائم لجمهور الطفل يحقق المتعة والتعليم، حيث يتمتع الميتا مسرح بالمرونة التي تربط بين الحلم والواقع، وتجعل من المتلقي الطفل عنصرًا فاعلًا من عناصر اللعبة المسرحية على مستوى الشکل والمضمون.<br />- اعتمد المسرحيون أغلبهن على آراء آبل، لأنه صبغ الميتا مسرح بصبغة ذات بعد فلسفي وتعامل بلغات خشبة المسرح، حيث اعتبر العرض بمنزلة ميتا لغة بالنسبة للنص، وقد استندت الدراسة على آراء آبل في تحليلها لـ صياد العفاريت خلال تلخيصه لخصائص الميتا مسرح وماهيتها وطبقتها على المسرحية، وقد جاء الاختيار ملائمًا لما جسده (ياقوت) في عرضه، فضلًا عن ملاءمته للمزاوجة بين التراث والحداثة، بما يستقيم وعالم الطفل، ويحقق تغييره للأفضل.<br />- وظف (ياقوت) الميتا مسرح لهدم أسطورية الخرافة خلال خلق إبداعي جديد، لا على أساس المقارنة أو المقاربة بينها وبين ما قبلها، فلم يعتمد على أخذ القصة کما هي، وإنما أعاد صياغتها في رؤية جديدةhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_125497_3f0fcebbe69df0cfeafa87393943edad.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Perceived quality of e_shopping and its relationship with purchasing behavior for university youthالجودة المدرکة للتسوق الالکترونى وعلاقتها بالسلوک الشراءى للشباب الجامعى68375312549810.21608/jedu.2020.46383.1097ARشيماء عبدالسلام عبدالواحدالجوهرىکلية التربية النوعية جامعة اسوانأسماء ممدوح فتحي عبد اللطيفعبداللطيفأستاذ مساعد إدارة المنزل - کلية التربية النوعية – جامعة المنياJournal Article20201015The current research aims mainly to reveal the nature of the relationship between Perceived quality of E-Shopping And Its Relationship with purchasing Behavior For university youth,Data were obtained through the application of research tools represented in(General data form,Perceived quality of E-Shopping scale, purchasing Behavior scale)The sample of research was composed of (463) male and female student from Aswan University from rural and urban areas Aswan Governorate,from different socio-economic levels, used also appropriate statistical analyzes.The main results of the study can be summarized as follows: There were statistically significant differences at the level (0.01)among the axes of the Perceived quality of E-Shopping scale)quality of perceived information-qualityof interaction andcommunication-website design quality-safety-competitive advantage(for university youth of the research sample according to some variables of economical and social level(age,family size,monthly family income),While There were no indicative statistical differences among University youth and the axes of the Perceived quality of E-Shopping and variables of gender and academic specialization, The results also demonstrated that there are statistically significant differences in the dimensions of purchasing Behavior scale(Rational Purchase-Emotional Purchase-Compulsive Purchase behavior)among the university youth of the research sample according to some variables of the social and economic level (gender, family size,monthly family income),While There were no indicative statistical differences among the university youth in the dimensions of purchasing Behavior scale and variables of age and academic specialization,There was also correlation between the axes of Perceived quality of E-Shopping scale and the dimensions of the purchasing Behavior scale(RationalPurchase-Emotional Purchase)for university youth.يهدف البحث الحالي بصفةٍ رئيسيةٍ إلى الکشف عن طبيعة العلاقة بين الجودة المدرکة للتسوق الألکترونى والسلوک الشرائى لدى الشباب الجامعى،وقد تم استيفاء البيانات من خلال تطبيق أدوات البحث والمتمثلة في(إستمارة البيانات العامة، مقياس الجودة المدرکة للتسوق الإلکترونى،مقياس السلوک الشرائى)على عينة قوامها(463) طالب وطالبة من شباب جامعة أسوان من ريف وحضر محافظة أسوان ومن مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة،وقد اُستخدمت التحليلات الإحصائية المناسبة.وأسفرت نتائج الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0.01) لدى الشباب الجامعى عينة البحث في محاور مقياس الجودة المدرکة للتسوق الإلکترونى (جودة المعلومة المدرکة- جودة التفاعل والإتصالات-جودة التصميم للموقع –الأمان- الميزة التنافسية)تبعاً لبعض متغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي(العمر،حجم الأسرة،الدخل الشهرى للأسرة)؛بينما لم توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات الشباب الجامعى عينة البحث ومحاور مقياس الجودة المدرکة للتسوق الإلکترونى ومتغيرى الجنس والتخصص الدراسى،کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة(0.01)لدي الشباب الجامعى عينة البحث وأبعاد مقياس السلوک الشرائى(السلوک الشرائى الرشيد- السلوک الشرائى العاطفى-السلوک الشرائى القهرى) تبعاً لبعض متغيرات المستوى الاجتماعي والاقتصادي (الجنس،حجم الأسرة،الدخل الشهرى للأسرة)؛ بينما لم توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات الشباب الجامعى عينة البحث وأبعاد السلوک الشرائى ومتغيرى العمر والتخصص الدراسى؛کماوجدت علاقة إرتباطية بين محاور مقياس الجودة المدرکة للتسوق الألکترونى وبُعدى مقياس السلوک الشرائى(السلوک الشرائى الرشيد-السلوک الشرائى العاطفى) لدى الشباب الجامعىhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_125498_d818027b3fdc96c4ef2c3e66c13c039e.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Enriching the aesthetics of home bedspreads by using Islamic motifs with hand punching technique on non-woven fabricsإثراء جماليات المفارش المنزلية بإستخدام الزخارف الإسلامية بتقنية التخريم اليدوى على الأقمشة غير المنسوجة75579512771810.21608/jedu.2020.49065.1119ARزينبمحمدجامعة المنوفيه - کلية الاقتصاد المنزلى - قسم الملابس والنسيجايناسموسيقسم الملابس والنسيج - کلية الاقتصاد المنزلى - جامعة المنوفية - مصرJournal Article20201107Desire in the process of innovation and development to design any product is an important and basic factor that enables it to reach the degree of competitive product, which requires that the implementer be fully aware of the vocabulary and the various elements of product design and the possibility of both the used material and the machine or tool used in the process. Production. (Osama Ezz El-Din, Jamal Abdel-Hamid - 2012 AD)<br />From which the two researchers touched upon choosing the topic of the research "Enriching the aesthetics of household bedspreads by using Islamic motifs by using the technique of hand punching on non-woven fabrics." Accordingly, the goal has two parts: the first is to reach a product that is characterized by containing an innovative and distinct new idea in terms of aesthetics, along with how to use the method. The hand punching of Islamic motifs on non-woven fabrics inside the design suits theتعتبر الرغبة فى عملية الابتکار والتطوير لتصميم أى منتج من العوامل الهامة والاساسية ، والتى تمکنه من الوصول الى درجة المنتج التنافسى ، والذى يتطلب ذلک أن يکون القائم على التنفيذ على علم تام بالمفردات والعناصر المختلفة لتصميم المنتج وإمکانية کل من الخامة المستخدمة والماکينة أو الأداه المستخدمة فى عملية الانتاج. (أسامة عز الدين ، جمال عبد الحميد - 2012م)<br />ومنها تطرقت الباحثتان الى اختيار موضوع البحث" إثراء جماليات المفارش المنزلية بإستخدام الزخارف الاسلامية بإستخدام تقنية التخريم اليدوى على الاقمشة غير المنسوجة" وبناء عليه أصبح للهدف شقين :أولهما الوصول الى منتج يتميز بإحتوائه على فکرة جديدة مبتکرة ومتميزة وذلک من الناحية الجمالية ، مع کيفية استخدام إسلوب التخريم اليدوى للزخارف الاسلامية على الأقمشة غير المنسوجة داخل التصميم ويناسب الاداء الوظيفى لهذه الخامات واستخدامها فى عمل المفروشات کهدف ثانى.<br />لذا قامت الباحثتنان بشرح وتنفيذ عدد(5) عينة وتصميم لمفروشات السفرة والمناضد المختلفة من خلال تطبيق بعض الزخارف الاسلامية على الاقمشة غير المنسوجة وتفريغها بإسلوب التخريم اليدوى,و وتم عمل تقييم لکل من التصميمات وتحرير إستبيان من قبل محکمين متخصصين وبالمعالجه الإحصائية أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين اراء السادة المحکمين فى تحقيق الاقمشة غير المنسوجة للغرض الوظيفى والجمالى والابتکارى .https://jedu.journals.ekb.eg/article_127718_8ec72bea7bb64f276067278d8ea957bb.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The protective effect of banana and yoghurt on gastric ulceration in ratsالتأثير الوقائي للموز والزبادي على تقرحات المعدة في الفئران The protective effect of banana and yoghurt on gastric ulceration in rats79783612773010.21608/jedu.2020.49827.1125ARعبورعبد الرحمنکلية التربية النوعية جامعة عين شمسالشيماءحافظکلية التربية النوعية جامه عين شمسJournal Article20201114This study was carried out to evaluate the nutrition value for green banana and yoghurt and there can be effective in reducing the indomethacin-incidence of gastric ulcer and its complications..<br />The biological experimental on gastric ulcers were induced in rats using one oral dose of indomethacin 50mg/kg body weight (5 ml/kg) after feeding different rats groups for fourteen days on basal diet as healthy control negative. Different groups were taken indomethacin was fed on basal diet as control positive and the third groups fed on basal diet and it's substituted separately with 25% yoghurt, 25% green banana and equal weight 12.0% for each from yoghurt and green banana.<br />. The results showed that increasing the gastric MDA level in the control positive by 402.17µM/g/ protein. The normal group was 133.81 µM/g/ protein. The different rat groups fed on yoghurt, green banana and its blends and taken orally Indomethacin the MDA was decreased gradually by 305.57, 283.45 and168.256 µM/g/ protein, , yoghurt, green banana and their blend pre-treatment significantly increased the gastric levels of enzymatic and non- enzymatic antioxidants namely SOD, and GSH with a concomitant reduction in MDA level compared with those in the positive control group. The superoxide dismutase SOD in the groups receiving yoghurt, banana and their blends showed a significant increase gradually by 15.810, 18.803 and 21.793u/mg/ protein. The positive group control was found to be significantly lower (12.606 u/mg/ protein) than the negative control group was26.77 u/mg/ protein. The superoxide dismutase SOD was significantly increased.This study was carried out to evaluate the nutrition value for green banana and yoghurt and there can be effective in reducing the indomethacin-incidence of gastric ulcer and its complications..<br />The biological experimental on gastric ulcers were induced in rats using one oral dose of indomethacin 50mg/kg body weight (5 ml/kg) after feeding different rats groups for fourteen days on basal diet as healthy control negative. Different groups were taken indomethacin was fed on basal diet as control positive and the third groups fed on basal diet and it's substituted separately with 25% yoghurt, 25% green banana and equal weight 12.0% for each from yoghurt and green banana.<br />. The results showed that increasing the gastric MDA level in the control positive by 402.17µM/g/ protein. The normal group was 133.81 µM/g/ protein. The different rat groups fed on yoghurt, green banana and its blends and taken orally Indomethacin the MDA was decreased gradually by 305.57, 283.45 and168.256 µM/g/ protein, , yoghurt, green banana and their blend pre-treatment significantly increased the gastric levels of enzymatic and non- enzymatic antioxidants namely SOD, and GSH with a concomitant reduction in MDA level compared with those in the positive control group. The superoxide dismutase SOD in the groups receiving yoghurt, banana and their blends showed a significant increase gradually by 15.810, 18.803 and 21.793u/mg/ protein. The positive group control was found to be significantly lower (12.606 u/mg/ protein) than the negative control group was26.77 u/mg/ protein. The superoxide dismutase SOD was significantly increased.https://jedu.journals.ekb.eg/article_127730_65b26cff96b1a382d82dcebc9a103d09.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Functional Performance Efficiency for Some Sewing Technique of Denim (Jeans) Jacketکفاءة الأداء الوظيفي لبعض تقنيات حياکة الجاکيت الدنيم(الجينز)83786912773110.21608/jedu.2020.50323.1128ARرحابجمعة ابراهيمقسم الاقتصاد المنزلي - کلية التربية النوعية - جامعة الزقازيقميسعيد عبد الخالقجامعة الزقازيق , کلية التربية النوعية ، قسم الاقتصاد المنزليJournal Article20201118The current research aims to identify the most appropriate sewing seam for denim jacket fabrics and to identify the best (sewing seam , stitch length , tensile type) so cotton 100% denim fabrics were used with weave structure twill 2/1 , and some variables : three sewing seams (regular , French , English ) , three stitch length (2,3.5, 5)mm and three tensile type (low, medium, high) with fixation the other factors of the sewing .<br /> The research followed the experimental analytical, some laboratory tests were done sewing (tensile strength, elongation, stiffness, appearance, efficiency), the results were analyzed statistically using ANOVA analysis of variance and LSD test for multiple comparisons, the research concluded that the best sample was with the English seam, stitch length 2mm and tensile type medium while the least sample was with the regular seam, stitch length 5mm and tensile type light. The research is great importance in determining the best seams of denim fabrics to reach the highest quality specifications that achieve the functional performance of the final product, and the two researchers recommend the necessity of linking research centers and readymade factories to identify the most important problems facing the denim clothes.يهدف البحث الحالي إلي التعرف علي أنسب وصلات حياکة لأقمشة الجاکيت الدنيم( الجينز) ، وتحديد أفضل (وصلة حياکة ، طول غرزة ، نوع شد) ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام أقمشة مناسبة لهذا الغرض وهي قماش دنيم (جينز) قطن 100% ذو الترکيب النسجي مبرد 2/1 وکانت متغيرات البحث کالتالي: ثلاثة وصلات حياکة (عادية – فرنسية – انجليزية) ثلاثة أطوال للغرزة (2- 3.5- 5)مم ، ثلاث مستويات شد للحياکة (خفيف – متوسط – شديد) مع تثبيت العوامل الأخري للحياکة مثل خيط الحياکة بوليستر 100% مزوي اللون أحمر ، ضغط القدم الدواس ، مقاس الابرة 18، واتبع البحث المنهج التجريبي التحليلي ثم اجريت بعض الاختبارات المعملية علي القماش المستخدم مثل بالمرکز القومي للبحوث مثل ( قوة شد الحياکة – استطالة الحياکة – مظهرية الحياکة –الصلابة – کفاءة الحياکة) وتم تحليل النتائج احصائياً باستخدام تحليل التباين ANOVA واختبار LSD للمقارنات المتعددة وتوصل البحث إلي أن أفضل العينات المنفذة بوصلة الحياکة الانجليزية وطول الغرزة 2 مم ومستوي الشد متوسط وذلک بمساحة مثالية (483.8) ، بينما کانت أقل العينات المنفذة بوصلة الحياکة عادية (البسيطة) وطول الغرزة 5 مم ومستوي الشد خفيف وذلک بمساحة مثثالية (282.61) للبحث أهمية کبيرة في تحديد أفضل الحياکات لأقمشة الدنيم للوصول إلي أعلي مواصفات الجودة تحقق الأداء الوظيفي للمنتج النهائي ، وتوصي الباحثتان بضرورة الربط بين المراکز البحثية ومصانع الملابس الجاهزة للوقوف علي أهم المشکلات التي تقابل صناعة الملابس وبخاصة ملابس الدنيم .https://jedu.journals.ekb.eg/article_127731_9095e0bde94c3a2625ecd8b34bde3c6f.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Employing the Illusory 3D to Enrich some Women's Clothing and Accessoriesتوظيف البعد الثالث الإيهامى لإثراء بعضملابس السيدات ومکملاتها87193512767410.21608/jedu.2020.47256.1103ARعواطف بهيج محمد ابراهيمابراهيمکلية التربية النوعية جاعمة الزقازيقسکينة أمين محمودالسيدکلية الاقتصاد المنزلى جامعة المنوفية شبين الکومJournal Article20201021The current research aims to obtain Innovative textile structures designs using various color arrangements, materials through 3D of "optical illusions", employ them to enrich design of some women's clothing and accessories (blouse, tayur, tonic), and follow research to achieve its objectives descriptive analytical approach. 25 woven designs were implemented using various materials and colors of strips following 2 styles of textile design (regular, irregular), and employing the textile and aesthetic effects of fabrics produced on (3) basic designs for some styles of women's clothing and accessories. Obtaining (75) design ideas using Edraw Max 8.4, and then evaluating it through the opinions of arbitrators using (2) evaluation directed at (specialists, consumors of women "research sample"). After evaluating the proposed designs, recording and data processing statistically, the research reached success of the proposed textile, aesthetic vision based on achieving optical illusions 3D using tapes and employing them to enrich designs of women's clothes and accessories in light of the opinions of the arbitrator, the research presented a set of recommendations and proposals for future research through which it can develop field of fabric design and show its role in increasing aesthetic and marketing value of clothing product, Highlighting value and importance of producing woven fabrics using strips as a hand crafted single, which positively affects the opening of a new field for projects and development of family and community economicsيهدف البحث الحالى للحصول على تصميمات نسجية مستحدثة بإستخدام ترتيبات لونية وخامات متنوعة عن طريق البعد الثالث الإيهامى "خداع البصر" وتوظيفها لإثراء تصميم بعض ملابس السيدات ومکملاتها، واتبع البحث لتحقيق أهدافه المنهج الوصفي التحليلي.<br />وتم تنفيذ 25 تصميم نسجى يدوى بإستخدام خامات والوان متنوعة من الشرائط بإتباع أسلوبين للتصميم النسجي (منتظم، غير منتظم) وتوظيف التأثيرات النسجية والجمالية للأقمشة المنتجة على (3) تصميمات أساسية لبعض أنماط ملابس السيدات ومکملاتها (بلوزة، تايور، تونيک) والحصول على (75) فکرة تصميمية بإستخدام برنامج Edraw Max 8.4، ثم تقييمها من خلال آراء المحکمين بإستخدام (2) إستمارة تقييم " إعداد الباحثتان" موجهه لــ(المتخصصين، المستهلکات من السيدات "عينة البحث"). وبعد تقييم التصميمات المقترحة وتسجيل البيانات ومعالجتها إحصائياً توصل البحث إلي نجاح الرؤية النسجية والجمالية المقترحة والقائمة على تحقيق البعد الثالث الإيهامى بإستخدام الأشرطة المنسوجة وتوظيفها لإثراء تصميم ملابس السيدات ومکملاتها فى ضوء آراء المحکمين مما يساهم فى إتاحة مصدر فنى وتطبيقى جديد لإثراء ملابس السيدات وإبراز جماليتها، وفى النهاية قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات ببحوث مستقبلية لإمکانية تطوير مجال تصميم الأقمشة لزيادة القيمة الجمالية والتسويقية للمنتج الملبسى، وإبراز قيمة وأهمية إنتاج أقمشة منسوجة بإستخدام الشرائط کمفردة تشکيلية يدوياً، مما يؤثر إيجابياً لفتح مجال جديد للمشروعات وتنمية إقتصاديات الأسرة والمجتمع.https://jedu.journals.ekb.eg/article_127674_9e2db5220a22e8a11d2f8e554cbff3d0.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Chemical, Microbiological and Organoleptic Studies on Onion Slices Dehydrated by Steam and Microwave Techniquesدراسات کيميائية وميکروبيولوجية وحسية على شرائح البصل التى تم تجفيفها بواسطة تقنيات البخار والميکروويف93796413722610.21608/jedu.2021.50555.1132ARيوسف عبد العزيزالحسانينقسم التغذية وعلوم الأطعمة ، کلية الاقتصاد المنزلي ، جامعة المنوفية0000-0003-1391-3653أريج سلامهعليقسم الاقتصاد المنزلى - کلية التربية النوعية - جامعة المنيانيفين سيوفىاسماعيلقسم التغذية وعلوم الأغذية ، کلية الاقتصاد المنزلي ، جامعة حلوانJournal Article20201121The objective of this analysis was to determine the effects of various dehydration technologies (steam and microwave) on the chemical, microbiological and organoleptic effects of onion slices (Allium cepa L.). Specimens for onion cutouts were dried by using a three-phase microwave power from 290 W to 800 W and a steam dehydration method from 4 hours in 3 parts (130 0C/60 min, 100 0C/60 min and 80 0C/120 min) on the microwave floor. Dehydrated onion strips have decreased to a humidity value of 4.91 -5.78% equivalent to 86.14% of fresh onion pieces due to substantial moisture loss. Other nutrients such as crude fat , total protein, crude fiber , ash and carbohydrate contents of dehydrated onion slices have been concentrated. As a result, their nutritional values improved compared to fresh pieces of onion. The discrepancies between the chemical composition content of steam and microwave dried onion slices were not statistically important, but other variables like pungency and sugar levels as well as microbial parameters were significant (p≤0.05). In addition, the production power levels in the microwave oven used in the test did not impact the main components (total protein, crude fat , ash, crude fibre and carbohydrate) and other nutrients (vitamins, pungency and sugar) of the dried samples, but had a substantial impact on the organoleptic and microbial parameters. As regards the physical appearance, the dehydrated samples showed that microwave dehydrated slices at 480 W and 800 W had discolored to brownish tint.تهدف الدراسة الحالية إلى اجراء دراسات کيميائية وميکروبيولوجية وحسية على شرائح البصل (Allium cepa L.) التى تم تجفيفها بواسطة تقنيات البخار والمکروويف. لذلک تم تجفيف عينات شرائح البصل في فرن الميکروويف باستخدام ثلاثة مستويات مختلفة من الطاقة تتراوح بين 290 - 800 وات وعينات أخرى باستخدام عملية التجفيف بالبخار لمدة 4 ساعات على ثلاث مراحل (130 درجة مئوية لمدة 60 دقيقة، 100 درجة مئوية لمدة 60 دقيقة، 80 درجة مئوية لمدة 120 دقيقة). ولقد أدت عمليات التجفيف بوجه عام الى انخفاض محتوى الرطوبة لشرائح البصل المجففة إلى 4.91 -5.78 ٪ مقارنة بـ 86.14 ٪ لشرائح البصل الطازجة، کما تم ترکيز العناصر الغذائية الأخرى مثل البروتين الکلي والدهون الخام والرماد والألياف الخام ومحتويات الکربوهيدرات لشرائح البصل المجففة، وبالتالي زادت قيمها الغذائية بالمقارنة مع شرائح البصل الطازجة. کانت الاختلافات بين محتويات الترکيب الکيميائي لشرائح البصل المجففة بالبخار والميکروويف غير معنوية إحصائياً ، لکن هناک عوامل أخرى مثل مستويات الحرافية والسکريات وکذلک المقاييس الميکروبية کانت معنوية (p≤0.05) . کذلک فإن مستويات الطاقة المستخدمة في فرن الميکروويف لم تؤثر بشکل کبير على محتوى المکونات الرئيسية (البروتين الکلي والدهون الخام والرماد والألياف الخام والکربوهيدرات) وکذلک المواد المغذية الأخرى (الفيتامينات والحرافية والسکريات) بالعينات المجففة وفى المقابل کان هناک تأثير کبير على المقاييس الحسية والميکروبية. فيما يتعلق بالمظهر الحسى ، لوحظ أن شرائح البصل المجففة بالميکروويف عند 480 وات ، 800 وات أصبحت مائلة نحو اللون البني، ولکن التغيير کان أکثر قليلاً في حالة العينات المجففة بالبخار وشرائح البصل المجففة بالميکروويف في 210 وات، کذلک العينات التى تم تجفيفها بالبخار کانت أفتح في اللون ومقبولة في مظهرهاhttps://jedu.journals.ekb.eg/article_137226_c1039309f46533641041c77d950f5baf.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101Utilization of embroidered ribbons and artificial leather to enrich youth clothingاستخدام الشرائط المطرزة والجلد الصناعي في اثراء ملابس الشباب965100614498110.21608/jedu.2021.53647.1158ARرانياهيکلقسم الملابس والسيج کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية0000-0003-1569-1425ايمانابو السعودقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفيةJournal Article20201214Where the aim of the research is to use the technique of adding embroidered ribbons and artificial leather to enrich youth’s clothing and to take advantage of the aesthetics of these embroidered ribbons and artificial leather and to combine them to make some decorative units to renew the clothes of young people in a manner that satisfies them and satisfies their clothing needs at this stage and to take advantage of preparing a set of designs added to it embroidered tapes and artificial leather To increase buyability by young people, and (10) various designs of youth clothing have been implemented, including (shirt - T-shirt - jacket - pants - vest - blouse), and the embroidered ribbons and industrial arguments were combined in the implementation of these designs.<br />The research reached the success of using embroidered ribbons and artificial leather to enrich the aesthetics of clothes and achieve the aesthetic aspect in the implemented designs, achieve design elements and foundations, and achieve the innovative aspect in design. Some designs obtained the highest average degrees of opinions of specialists, namely:<br />• The third design (jacket)<br />• The fourth design (pants)<br />• The seventh design (Blouse).<br />Also, some designs have the highest scores among the averages of consumer reviews, namely: <br />• The first design (shirt)<br />• The third design (jacket)<br />• The seventh design (blouse)ان الرغبة فى التزين مطلب انساني تتساوى فيه المرأة والرجل على حد سواء، فقد نشأت علاقة وثيقة بين الانسان والملبس توطدت منذ القدم ودفعته الى صياغة الخامات المختلفة فى قوالب فنية تتناسب مع احتياجاته ومعتقداته ومدرکاته الحسية والثقافية , وتعتبر صناعة الملابس فنا من الفنون التطبيقية الزخرفية التي تتأثر بکل ما هو جديد ومما سبق يتضح أنه يمکننا الوصول الى المظهر الملبسى الأنيق من خلال تقديم تصميمات معاصرة للملابس ذات طابع اقتصادي ويمکن تحقيق ذلک من خلال إضافة الجلد الصناعي والشرائط المطرزة المتنوعة التي تتسم بالذوق الراقي. هدف البحث الي استخدام تقنية الاضافة بالشرائط المطرزة والجلد الصناعي لإثراء ملابس الشباب والاستفادة من جماليات هذه الشرائط المطرزة والجلد الصناعي والدمج بينهم لعمل بعض الوحدات الزخرفية لتجديد ملابس الشباب بصورة ترضيهم وتشبع احتياجاتهم الملبسية في هذه المرحلة والاستفادة من اعداد مجموعة من التصميمات المضافة لها الشرائط المطرزة والجلد الصناعي لزيادة القابلية علي شراؤها من قبل الشباب , وقد تم تنفيذ عدد (10) تصميمات متنوعة من ملابس الشباب وتشمل (قميص – تيشيرت – جاکيت – بنطلون – صديري – بلوزة) وتم الدمج بين الشرائط المطرزة والجلد الصناعي في تنفيذ هذه التصميمات. وتوصل البحث الي نجاح استخدام الشرائط المطرزة والجلد الصناعي لإثراء جماليات ملابس الشباب وتحقيق الجانب الجمالي في التصميمات المنفذه وتحقيق عناصر وأسس التصميم وتحقيق الجانب الابتکاري في التصميم وقد حصلت بعض التصميمات علي اعلي درجات متوسطات اراء المتخصصين وهي: التصميم الثالث (جاکيت) والتصميم الرابع (بنطلون) والتصميم السابع (بلوزه) کما حصلت بعض التصميمات علي اعلي درجات بين متوسطات اراء المستهلکين وهي : التصميم الأول (قميص) والتصميم الثالث (جاکيت) والتصميم السابع (بلوزه)https://jedu.journals.ekb.eg/article_144981_76674540fd729f616b3b73cbd98390ef.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101benefit from (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa)
To teach the Oboa in the distance learning system for a novice student considering the Corona pandemicالاستفادة من تطبيق (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) لتعليم ألة الابوا في نظام التعلم عن بعد للطالب المبتدئ في ظل جائحة کورونا1007105515779210.21608/jedu.2021.66239.1285ARهاني حسنعليکلية التربية النوعية جامعة الزقازيقJournal Article20210304Given the exceptional circumstances that all countries of the world, including the Arab Republic of Egypt, are going through due to the crisis of the spread of the new Corona virus and the shadows it has cast on the education sector in general; As it pushed universities and educational institutions to close their doors to reduce the chances of its spread, and in an effort to limit this global pandemic, the researcher thought about using one of the most important mobile applications to teach the Oboe in the distance learning system, so the research aimed to:<br />1- Develop a description of the mobile application screens (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) to teach the Oboe to the novice student.<br />2- Take advantage of the application (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) to give learners positive directions towards distance learning using the mobile phone to teach the Oboe to the novice student.<br />The research followed the descriptive approach (content analysis) by describing the proposed visualization of an educational application on the smartphone to teach the Oboe for beginners, an application entitled (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa)<br />The results have resulted in answering the research questions as follows:<br />The first question: What are the advantages of the app (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) to teach the Oboa to a novice student?<br />And through the description of the application, it was found that it contains many features, namely.نظراً لما تمر به جميع دول العالم ومنها جمهورية مصر العربية من ظروف استثنائية جراء أزمة انتشار فيروس کورونا المستجد وما القت به من ظلال على قطاع التعليم بشکل عام؛ إذ دفعت الجامعات والمؤسسات التعليمية لإغلاق أبوابها تقليلا من فرص انتشاره، وسعياً منها إلى الحدّ من هذه الجائحة العالمية، ما دفع الباحث للتفکير في الاستعانة بأحد أهم التطبيقات الهاتفية لتعليم آلة الأبوا في منظومة التعلم عن بعد، لذا هدف البحث إلى: <br />1- وضع توصيف شاشات التطبيق الهاتفي (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) لتعليم آلة الأبوا للطالب المبتدئ<br />2- الاستفادة من تطبيق (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) في إکساب الدارسين اتجاهات ايجابية نحو التعلم عن بعد باستخدام الهاتف المحمول لتعليم آلة الأبوا للطالب المبتدئ<br />اتبع البحث المنهج الوصفي (تحليل محتوى) من خلال وصف التصور المقترح لتطبيق تعليمي على الهاتف الذکي لتعليم آلة الأبوا للمبتدئين تطبيق بعنوان (Oboa Fingering Chart How to Play Oboa) وتم اعداد البحث والخطوات الانتهاء بالتوصيات 7https://jedu.journals.ekb.eg/article_157792_f7341186c8b9af333274e1b96acf146e.pdfجامعة المنيا، کلية التربية النوعيةمجلة البحوث في مجالات التربية النوعية1687-34246العدد 3120201101The Interaction between the Patterns of E- Guidance for Educational Situations and the Type of Broadcasting in Digital Video Lectures in the Flipped Classroom Environment and Its Impact on Developing Structural Programming Skills and Computational Thinking among MIS Studentsالتفاعل بين أنماط التوجيه الإلکتروني للمواقف التعليمية ونوع النشر بمحاضرات الفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب وأثره في تنمية مهارات البرمجة الهيکلية وحل المشکلات الحاسوبية لدى طلاب نظم المعلومات الإدارية1057116921810710.21608/jedu.2022.113847.1567ARشريفشعبان ابراهيم محمدمعهد المدينة العالي للإدارة والتکنولوجيا1111-1111-1111-1111رشا أحمدإبراهيم السيداستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم، کلية التربية، جامعة المنصورةJournal Article20211230The aim of the research is to develop structural programming skills and solve computer problems for students of management information systems by revealing The effect of the interaction between patterns of electronic guidance for educational situations and the type of publication in digital video lectures in the flipped classroom environment in developing these skills, The research used the descriptive method, and the experimental method, The research sample consisted of (120) first-year students in the Department of Management Information Systems, and the measurement tools were the use of the cognitive achievement test, the skill performance observation card, and the computer problem-solving scale, The results of the research found: There are differences between the mean scores of the experimental groups students in the post application of the computer problem solving scale, achievement test and the observation card related to structural programming skills through: digital video lectures in the flipped classroom environment due to the main effect of the interaction between the Patterns of electronic guidance for educational situations (visual/audio), and the type of broadcasting (direct versus recorded) in favor of the fourth experimental group (the teacher’s voice-guided presence and the type of recorded publication), The research recommended the necessity of holding training courses and workshops for faculty members at all levels of study towards employing and using digital video lectures and the method of its design and preparation.هدف البحث إلى تنمية مهارات البرمجة الهيکلية وحل المشکلات الحاسوبية لدى طلاب نظم المعلومات الإدارية من خلال الکشف عن أثر التفاعل بين أنماط التوجيه الإلکتروني للمواقف التعليمية ونوع النشر بمحاضرات الفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب في تنمية هذه المهارات، واستخدم البحث المنهج الوصفي، والمنهج التجريبي، وتکونت عينة البحث من (120) طالبا من طلاب الفرقة الأولى بقسم نظم المعلومات الإدارية، وتمثلت أدوات القياس في استخدام اختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء المهاري ومقياس حل المشکلات الحاسوبية، وتوصلت نتائج البحث إلى: وجود فروق بين متوسطات درجات طلاب المجموعات التجريبية في التطبيق البعدي لمقياس حل المشکلات الحاسوبية والاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة المرتبطة بمهارات البرمجة الهيکلية من خلال محاضرات الفيديو الرقمي في بيئة الفصل المقلوب ترجع للتأثير الأساسي للتفاعل بين أنماط التوجيه الإلکتروني للمواقف التعليمية (المرئي/ الصوتي) ونوع النشر (المباشر مقابل المسجل) لصالح المجموعة التجريبية الرابعة (التوجيه الإلکتروني الصوتي للمواقف التعليمية ونوع النشر المسجل)، وأوصي البحث بضرورة إقامة الدورات التدريبية وورش العمل لأعضاء هيئة التدريس في جميع المراحل الدراسية نحو توظيف واستخدام محاضرات الفيديو الرقمية وطريقة تصميمه وإعداده.https://jedu.journals.ekb.eg/article_218107_1b32be13b033c2d78c65ef191b6e96df.pdf