@article { author = {Ahmed Mahmoud Ragab, Safaa and abdelmaksoud, hany}, title = {A Proposed Program in Digital Media Literacy to Develop Cognitive Awareness of Digital Privacy Among University Students}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {9}, number = {44}, pages = {2389-2429}, year = {2023}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2022.163322.1752}, abstract = {The Research aims to achieve the following main objective: to identify the effectiveness of a proposed program in a digital media education to develop the congnitive awareness of digital privacy among university students, where the researcger used the quasi-experimental approach on a sample of (30) male and female students from minya university. The most important results were as follows: thereare statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) between the members of the research sample, students of the experimental group between the tribal and remote measurements in awareness of digital privacy towards the larger average (post- measurement), and the presence of statistically significant differenecs at the level of ≤ (0.05) among the members of the research sample due to the gender variable in the level of the cognitive aspect towards the larger average (females), and there aren’t statistically significant differences at the level ≤ (0.05) among the research sample members due to the variable of residence,There are also statistically significant differences at the level of ≤ (0.05) among the members of the research sample in the level of the cognitive aspect in the tribal measurement of the sample, where it was greater than the test valueWhich is (30 degrees), which is equivalent to (50%) of the total degree of the cognitive aspect of awareness of digital privacy, which indicates a high level of the cognitive aspect of the sample, but it is less than the average dimensional measurement of the cognitive aspect of the sample. .}, keywords = {Digital media education,digital privacy,cognitive awareness,university students}, title_ar = {برنامج مقترح في التربية الإعلامية الرقمية لتنمية الوعي المعرفي بالخصوصية الرقمية لدى طلبة الجامعة}, abstract_ar = {يهدف البحث إلى تحقيق الهدف الرئيس الآتي: التًّعرف على فعالية برنامج مقترح في التربية الإعلامية الرقمية لتنمية الوعي المعرفي بالخصوصية الرقمية لدى طلبة الجامعة, حيث استخدمت الباحثة المنهج شبه التجريبي على عينة قوامها(30) طالبًا وطالبة من جامعة المنيا. وكانت أهم النتائج كالآتي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05) بين أفراد عينة البحث طلبة المجموعة التجريبية بين القياسين القبلي والبعدي في الوعي بالخصوصية الرقمية تجاه المتوسط الأكبر (القياس البعدي), ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0.05) بين أفراد عينة البحث تعزى لمتغير النوع في مستوى الجانب المعرفي تجاه المتوسط الأكبر (الإناث), وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0,05) بين أفراد عينة البحث تعزى لمتغير محل الإقامة, كما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى ≤ (0,05) بين أفراد عينة البحث في مستوى الجانب المعرفي في القياس القبلي لدى العينة, حيث كانت أكبرمن القيمة الاختبارية والتي قدرها(30 درجة) والتي تعادل (50%) من الدرجة الكلية للجانب المعرفي للوعي بالخصوصيىة الرقمية، مما يشير إلى وجود مستوى مرتفع للجانب المعرفي لدى العينة, إلا أنه أقل من متوسط القياس البعدي للجانب المعرفي لدى العينة.}, keywords_ar = {التربية الإعلامية الرقمية,الخصوصية الرقمية,الوعي المعرفي,طلبة الجامعة}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_265702.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_265702_c19cbfdf59fb3860bad89e6911523404.pdf} }