@article { author = {Al-saharti, Ebtisam Mustafa Ahmed Raslan Al-saharti and gàadallah, hanan mabruk and Abd El saadak, Entsar Shebl Abd El saadak}, title = {Using (4 MAT) Mdel in Teaching Home Economics to Develop Generative Thinking and Mental Motivation for the First grade preparatory stage Pupils.}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {9}, number = {44}, pages = {1963-2006}, year = {2023}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2022.142582.1746}, abstract = {The aim of the current research is to identify the effect of Using (4 MAT) Model in Teaching Home Economics to Develop Generative Thinking skills and Mental Motivation for the First grade preparatory stage Pupils. The sample of the research is (60) pupils from the first grade preparatory stage Pupils at Magda Al-Serafy Preparatory School for Girls - managed by Itai Al-Baroud - Al-Buhaira was divided into two groups, experimental consisting of (30) pupils and a control group of(30) pupils, and the research tools included (testing Generative Thinking - and the measure of Mental Motivation), The results of the research showed that there is a statistically significant difference at the level of (0.05)between the mean scores of the pupils of the experimental and control groups in the post application of the test of Generative Thinking skills as a whole and in all for the benefit of the students of the experimental group, It also resulted in a statistically significant difference at the level of (0.01). between the mean scores of the pupils of the experimental group, experimental and control groups in the post application of the scale of the mental motivation as a whole and in every dimension in favor of the students of the experimental group, the current research recommended the use of modern teaching strategies and methods to develop generative thinking and mental motivation among Pupils of Prep Stage.}, keywords = {(4 MAT) Mdel,Generative Thinking,Mental Motivation}, title_ar = {استخدام نموذج (4MAT) في تدريس الاقتصاد المنزلي لتنمية التفکير التوليدي والدافعية العقلية لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي الي التعرف علي أثر استخدام نموذج (4MAT) فى تدريس الاقتصاد المنزلي لتنمية مهارات التفکير التوليدى والدافعية العقلية لدى تلميذات الصف الأول الإعدادي"، وتکونت عينة البحث من (60) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرسة ماجدة الصيرفي الاعدادية بنات– بإدارة ايتاي البارود – ‏البحيرة، وتم تقسمهن إلى مجموعتين إحداهما تجريبية عددها(30) والأخرى ضابطة عددها (30)، واشتملت أدوات البحث علي (اختبار التفکير التوليدي ، ومقياس الدافعية العقلية)، وأسفرت نتائج البحث عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطى درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لإختبار مهارات التفکير التوليدى ککل لصالح التلميذات المجموعة التجريبية، کما أسفرت عن وجود فرق دال احصائيا عند مستوى معنويه (0.01) بين متوسط درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة فى التطبيق البعدى لمقياس الدافعية العقلية ککل وفي کل بعد من ابعاده الفرعية لصالح تلميذات المجموعة التجريبية، وقد أوصي البحث بالاستفادة من توظيف استراتيجيات واساليب حديثة لتنمية التفکير التوليدي والدافعية العقلية لدى تلميذات المرحلة الإعدادية.}, keywords_ar = {نموذج (4MAT),التفکير التوليدي,الدافعية العقلية}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_261463.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_261463_b59d5e279cb6e7c84eb75389cb751aa4.pdf} }