@article { author = {Allah Ali Mahmoud Shoeib, Hibatt}, title = {Housewives' Management of Family Income and its Relationship to their Purchasing Behavior under the Conditions of Floating the Egyptian Pound}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {4}, number = {العدد 17 (ادارة منزل) الجزء الاول}, pages = {1-63}, year = {2018}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2018.108169}, abstract = {The objective of this research is to study housewives' management of family income and its relationship to their purchasing behavior under the conditions of floating the Egyptian pound through a set of sub-objectives which included: determining the levels of family income management and purchasing behavior of housewives' sample of study under the conditions of floating the Egyptian pound. Studying the relationship between some variables of the socio-economic level of the families of women sample of study and their management of family income and their purchasing behavior. The interpretation of the differences between the housewives' sample of study in the management of family income and their purchasing behavior according to their place of residence and their work.  The research tools included: the general data form, the housewives' questionnaire of family income and the housewives' questionnaire of the purchasing behavior. The research was carried out on a sample of (358) housewives from various socio-economic levels in Menoufia governorate and Al-Gharbia Governorate.      The research most important findings of the research included: there is no correlation between the number of the housewives' family members sample of study and their management of family income. There is a correlation between the number of the housewives' family members sample of study and their purchasing behavior at significant level (0.05). There is no correlation between the educational level of the housewives sample of study and their management of family income. There is a correlation between the educational level of the housewives sample of study and their purchasing behavior at significant level (0.05). There is a correlation between the management of family income by the housewives sample of study and their purchasing behavior at significant level (0.001).  There are differences between rural and urban housewives sample of study in their management of family income at significant level (0.001) in favour of rural housewives, whereas there are no differences between rural and urban housewives sample of study in their purchasing behavior. There are differences between working and non-working housewives sample of study in managing their family income at significant level (0.001) in favour of non-working housewives. There are no differences between working and non-working housewives sample of study in their purchasing behavior. }, keywords = {Key Words: Management,Family Income,Behavior,Purchasing,Floating the Egyptian Pound,Housewive}, title_ar = {إدارة ربات الأسر لمدخل الأسري وعلاقتو بسموکين الشارئي في ظل تعويم الجنية المصري}, abstract_ar = {ىدؼ البحث إلي دارسة إدارة ربات الأسر لمدخؿ المالي وعلاقتو بسموکيف الشارئي في ظؿ تعويـ الجنية المصري، وذلؾ مف خلاؿ مجموعة مف الأىداؼ الفرعية تضمنت تحديد مستويات إدارة الدخؿ الأسري و السموؾ الشارئي لدي ربات الأسر عينة البحث في ظؿ تعويـ الجنية المصري، دارسة العلاقة بيف بعض متغيارت المستوي الاجتماعي الاقتصادي لأسر السيدات عينة البحث و إدارتيف لمدخؿ الأسري و سموکيف الشارئي، تفسير الفروؽ بيف ربات الأسر عينة البحث في إدارتيف لمدخؿ الأسري وسموکيف الشارئي وفقا لمحؿ اقامتيف، وعمميف، توضيح الاختلافات بيف ربات الأسر عينة البحث في إدارتيف لمدخؿ الأسري وسموکيف الشارئي تبعا لمستوي تعميميف، وحجـ أسرىف. تضمنت أدوات البحث: استمارة البيانات العامة، استبياف إدارة ربات الأسر لمدخؿ الأسري، ) ربة أسرة مف 358 استبياف السموؾ الشارئي لربات الأسر. تـ تطبيؽ البحث عمى عينة مکونة مف ( مستويات اجتماعية واقتصادية مختمفة مف مارکز وقري محافظة المنوفية (البتانوف، المصيمحة، برکة السبع، تلا، جنزور، شبار باص، شبيف الکوـ، شنواف، مميج، منوؼ، ميت فارس، ىوريف) ومحافظة الغربية (السنطة، المحمة الکبرى، بسيوف، صا الحجر، طنطاػ قطور، محمة أبو عمى). وتوصؿ البحث لعدد مف النتائج أىميا: لا توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بيف عدد توجد علاقة ارتباطية موجبة بيف عدد ، أفارد أسر السيدات عينة البحث وا دارتيف لمدخؿ الأسري )، لا0.05أفارد أسر السيدات عينة البحث وسموکيف الشارئي دالة احصائيا عند مستوي دلالة( توجد علاقة ارتباطية دالة احصائيا بيف مستوي تعميـ ربات الأسر عينة البحث وا دارتيف لمدخؿ الأسري، توجد علاقة ارتباطية موجبة بيف مستوي تعميـ ربات الأسر عينة البحث وسموکيف الشارئي )، توجد علاقة ارتباطية موجبة بيف إدارة ربات الأسر عينة 0.05دالة احصائيا عند مستوي دلالة( )، توجد فروؽ 0.001البحث لمدخؿ الأسري و سموکيف الشارئي داؿ احصائيا عند مستوي دلالة( بيف ربات الأسر عينة البحث الريفيات والحضريات في إدارتيف لمدخؿ الأسري عند مستوي 2 إدارة ربات الأسر للدخل الأسري وعلاقته بسلوکهن الشرائي في ظل تعويم الجنية المصري هبة الله علي محمود شعيبانمؤتمر اندوني الأول ـ انتعهيم اننوعي .. الابتکاريت وسوق انعمم، کهيت انتربيت اننوعيت ـ جامعت انمنيا 2018 يونيو 1، ج 17مجهت انبحوث في مجالاث انتربيت اننوعيت، ع ISSN (عدد خاص: ادارة منزل ) -1687-3424/2001 ) لصالح الريفيات، بينما لا توجد فروؽ بيف ربات الأسر عينة البحث الريفيات 0.001دلالة( والحضريات في سموکيف الشارئي، توجد فروؽ بيف ربات الأسر عينة البحث العاملات وغير ) لصالح غير العاملات، لا توجد 0.001العاملات في إدارتيف لمدخؿ الأسري عند مستوي دلالة( فروؽ بيف ربات الأسر عينة البحث العاملات وغير العاملات في سموکيف الشارئي، لا يوجد تبايف بيف ربات الأسر عينة البحث وفقا لمستويات تعميميف في إدارتيف لمدخؿ الأسري و سموکيف الشارئي، لا يوجد تبايف بيف ربات الأسر عينة البحث في إدارتيف لمدخؿ الأسري وفقا لحجـ أسرىف، يوجد تبايف بيف ربات الأسر عينة البحث في سموکيف الشارئي وفقا لحجـ أسرىف لصالح .)ومف أىـ توصيات البحث: نشر ثقافة الوعي 0.05 الأسر کبيرة الحجـ عند مستوي دلالة( المالي بيف ربات الأسر مف خلاؿ القوافؿ والندوات الإرشادية التي تقوـ بيا الجامعات لتنمية وعييف، زيادة الندوات التثقيفية حوؿ کيفية القياـ بالسموؾ الشارئي وکيفية تجنب الأخطاء التي بقع فييا الأفارد أثناء عممية الشارء مف خلاؿ وسائؿ التواصؿ الاجتماعي.}, keywords_ar = {إدارة,الدخؿ الأسري,السموؾ,الشارء,ربات الأسر,تعويـ الجنية المصري}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108169.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108169_26f38ee79d28c6cbec5728cc9cc59bca.pdf} } @article { author = {Ali Mahmoud Shoeib, Hibatt Allah and Hassan Abd El-gayed Dawwa, Fatma}, title = {Choice Determinants of the Life Partner and its Relationship to the Cultural Identity of the Youth}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {4}, number = {العدد 17 (ادارة منزل) الجزء الاول}, pages = {65-139}, year = {2018}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2018.108172}, abstract = {The objective of this study is to evaluate the choice determinants of the life partner and the effect of the cultural identity of youth on these determinants through a set of sub- objectives including: identifying the choice determinants levels of the life partner for youth sample of study with its aspects, cultural identity for youth sample of study and with its aspects. Studying the correlation between some variables of the socioeconomic level of youth sample of study, the choice determinants of the life partner, the cultural identity and for them.  Interpretation of the impact of the cultural identity and of the youth sample of study on the choice determinants of their life partner. Explaining the differences between the youth study sample in the choice determinants of the life partner, the cultural identity and according to the place of residence (Aswan - Menoufia) (rural - urban), mother's work (working-  non- working), type of study (theoretical - practical) and sex (male - female). The study tools included: the general data form, the questionnaire of the criteria for choosing the life partner, the questionnaire of the youth cultural identity. The research was conducted on a sample of (262) male and female students enrolled in Menoufia and Aswan universities from different socio-economic levels.  The most important results of the study included: there is a statistically significant positive correlation at 0.001, 0.01 and 0.05 between the choice determinants of the life partner, father's level of education, mother's level of education, student's age, family income, father's age, whereas there is no correlation between the choice determinants of the life partner and the number of family members and the mother's age. There is a statistically significant positive correlation at 0.001 and 0.05 between cultural identity and father's educational level, mother's educational level, student's age, family income, father's age, whereas there is no correlation between the cultural identity and the number of family members and the mother's age. There is a statistically significant positive correlation at 0.001, 0.01 and 0.05 between the choice determinants of partner and father's educational level, mother's educational level, student's age, family income, father's age, mother's age, whereas there is no correlation between the choice determinants of partner and number of family members. There is a statistically significant positive correlation at 0.001 between the choice determinants of the life partner with its eight aspects, the cultural identity in its eight aspects. Among the most important recommendations of the research: holding seminars and workshops for young people to raise awareness of globalization and support of identity and the establishment of civil society and youth to follow up the challenges faced by young people from the conflict of identity and its impact on the determinants of choice of life partner and the formation of a family. }, keywords = {Key Words: Choice Determinants,the Life Partner,the Cultural Identity,Youth}, title_ar = {محددات اختيار شريک الحياة وعلاقته بالهوية الثقافية للشباب}, abstract_ar = {ىدؼ البحث إلي تقييـ محددات اختيار شريؾ الحياة وعلاقتيا باليوية الثقافية لمشباب، وذلؾ مف خلاؿ مجموعة مف الأىداؼ الفرعية تضمنت تحديد مستويات محددات اختيار شريؾ الحياة لدي الشباب عينة البحث بمحاوره و اليوية الثقافية لمشباب عينة البحث بأبعاد ، تقييـ دارسة العلاقة الارتباطية بيف بعض متغيارت المستوي الاجتماعي الاقتصادي لمشباب عينة البحث ومحددات اختيار شريؾ الحياة واليوية الثقافية ليـ، تفسير تأثير اليوية الثقافية لمشباب عينة البحث عمى محددات اختيار شريؾ الحياة لدييـ، توضيح الاختلافات بيف الشباب عينة البحث في محددات اختيار شريؾ المنوفية) (ريؼ- حضر)، عمؿ الأميات –الحياة واليوية الثقافية تبعا لمحؿ الإقامة (أسواف .( انثي– عممية)، النوع (ذکر – غير عاملات)، نوع الدارسة (نظرية –(عاملات تضمنت أدوات البحث: استمارة البيانات العامة، استبياف محددات اختيار شريؾ الحياة، ) طالب وطالبة مف 262استبياف اليوية الثقافية لمشباب. تـ تطبيؽ البحث عمى عينة مکونة مف ( المقيديف في جامعتي المنوفية وأسواف، ومف مستويات اجتماعية واقتصادية مختمفة. عند ً ومف أىـ النتائج التي توصؿ الييا البحث :وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بيف محددات اختيار شريؾ الحياة وکؿ مف مستوى تعميـ الأب ، مستوى تعميـ 0.05 ، 0.01 ، 0.001 الأـ ، عمر الشاب ، دخؿ الأسرة ، عمر الأب ، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بيف محددات اختيار عند ً وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا ، شريؾ الحياة وکؿ مف عدد افارد الأسرة وعمر الأـ بيف اليوية الثقافية وکؿ مف مستوى تعميـ الأب ، مستوى تعميـ الأـ ، عمر الشاب ، 0.05 ، 0.001 دخؿ الأسرة ، عمر الأب ، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بيف اليوية الثقافية وکؿ مف عدد افارد الأسرة بيف محددات 0.05 ، 0.01 ، 0.001 عند ً وعمر الأـ .وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا اختيار شريؾ الحياة وکؿ مف مستوى تعميـ الأب ، مستوى تعميـ الأـ ، عمر الشاب ، دخؿ الأسرة ، عمر الأب ، عمر الأـ ، بينما لا توجد علاقة ارتباطية بيف محددات اختيار شريؾ الحياة وعدد افارد بيف محددات اختيار شريؾ الحياة 0.001 عند ً وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا ،الأسرة في محددات ً اتضح أف القابمية لمتطوير کاف أکثر تأثيار ، بمحاوره الثمانية واليوية الثقافية بمحاوره الثمانية 66 محددات اختيار شريک الحياة وعلاقته بالهوية الثقافية للشبابهبة الله علي محمود شعيب & فاطمة حسان عبد الجيد دوام انمؤتمر اندوني الأول ـ انتعهيم اننوعي .. الابتکاريت وسوق انعمم، کهيت انتربيت اننوعيت ـ جامعت انمنيا 2018 يونيو 1، ج 17مجهت انبحوث في مجالاث انتربيت اننوعيت، ع ISSN (عدد خاص: ادارة منزل ) -1687-3424/2001 اختيار شريؾ الحياة في الي و بيف أبناء جامعة المنوفية 0.001 عندً وجود فروؽ دالة إحصائيا ، ية الثقافية وأبناء جامعة أسواف في محددات اختيار شريؾ الحياة واليوية الثقافية لصالح أبناء جامعة أسواف، عدـ وجود فروؽ بيف أبناء الريؼ وأبناء الحضر في محددات اختيار شريؾ الحياة واليوية الثقافية، عدـ وجود فروؽ بيف الذکور والإناث في محددات اختيار شريؾ الحياة واليوية الثقافية. ومف أىـ التوصيات التي توصؿ ليا البحث: عقد ندوات وورش عمؿ لمشباب لتوعيتيـ بالعولمة ودعـ اليوية وتأسيس جمعيات اىمية وشبابية تتولى متابعة ما يواجيو الشباب مف صارع في اليوية وتأثيرىا عمى محددات اختيار شريؾ الحياة وتکويف أسرة. الکممات المفتاحية: محددات اختيار، شريؾ الحياة، اليوية الثقافية، الشباب}, keywords_ar = {محددات اختيار,شريؾ الحياة,اليوية الثقافية,الشباب}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108172.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108172_7188fdd250f8389e23dca7454a34290f.pdf} } @article { author = {Mohammed Ali Eid, Salwa and Ahmed Nabawy Tawfek, Shimaa}, title = {Family support and empowerment of women and their relationship in a way Making family decisions for women workers}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {4}, number = {العدد 17 (ادارة منزل) الجزء الاول}, pages = {141-232}, year = {2018}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2018.108175}, abstract = {Abstract:The objectives of the study were to identify the nature of the relationship between family support and its four dimensions. Supporting husband, supporting children, supporting friends and family, supporting social institutions, and empowering women in all three aspects. Awareness and awareness, capacity building, effective participation and family decision making. , Decisions concerning the family budget, decisions regarding family requirements, decisions concerning the building of social relations, decisions concerning children, and some social and economic variables of the family (age difference between spouses, , The number of years of marriage, the number of years of work of the wife, the level of education of the husband and wife, the amount of the wife's participation in household expenses, the categories of monthly income), and the nature of the differences between each of the workers (urban women and rural women working in government agencies and private workers) And the nature of the differences between female heads of households. The sample of the study is based on family support, empowerment of women, decision- making method of female workers according to number of family members, duration of marriage, educational level of husband and wife, monthly income categories of the family, Participation In household expenses). The study was followed by the analytical descriptive approach, where the questionnaire of the family support was prepared and codified. The questionnaire on the empowerment of women and the questionnaire of the decision-making method of the female workers were applied to a sample of female workers who were selected by a purposeful peso method consisting of 277 female workers from Dakahlia governorate from different social and economic levels. The results showed a positive correlation relationship at the level of significance of 0.01 between the family support by the four interlocutors, the empowerment of women in its three facets and the decision-making method of the working wife in its five dimensions. There are statistically significant differences between the average female heads of households from rural women in the family support, And the method of decision-making of the working wife in the five dimensions at the level of 0.01, 0.001 and 0.001 respectively for the benefit of the urbanities, there are statistically significant differences between the average degrees of female heads of households working in the public sector and those working in the private sector In terms of family support, and the empowerment of women in all three aspects at a level of 0.001 and 0.05 respectively for women working in the government sector. There were no statistically significant differences between the average female heads of households in the government sector and those in the private sector in decision- In addition, there was a statistically significant difference between the female heads of households in the family support sample, according to the number of family members, in favor of female heads of households. The study sample was composed of four members. And You for the heads of households for married (15: less than 20 years), and the presence of D variation statistically between the heads of households, the study sample in the 226 الدعم الاسری وتمکٌن المرأة وعلاقته بأسلوب اتخاذ القرارات الاسرٌة لدی العاملات سلوی محمد علی عید & شیماء أحمد نبوی توفیق انمؤتمر اندونً الأول ـ انتعهٍم اننىعً .. الابتکارٌت وسىق انعمم، کهٍت انتربٍت اننىعٍت ـ جامعت انمنٍا 2018 ٌىنٍى 1، ج 17مجهت انبحىث فً مجالاث انتربٍت اننىعٍت، ع ISSN (عدد خاص7 ادارة منزل ) -1687-3424/2001 style of decision-making as a whole, depending on the level of education for the wife and for the benefit of housewives with the educational level high of Master 'families. The study presented a number of recommendations, the most important of which was the interest of the participation of women in the labor market as it is one of the axes of women's development to help them contribute to decision making, health care, family planning through opening new markets for women to work in. Educational programs to include modules on women's empowerment, family support and the way women work for family decisions.}, keywords = {Keywords: family support,Empowerment of women,family decision making,women workers}, title_ar = {الدعم الاسري وتمکين المرأة وعلاقته بأسلوب اتخاذ القرارات الاسرية لدي العاملات}, abstract_ar = {تمثمت أىداؼ الدارسة في التعرؼ عمى طبيعة العلبقة بيف الدعـ الاسرم بأبعادىا الأربعة دعـ الزکج، دعـ الابناء، دعـ الأىؿ کالأصدقاء، دعـ المؤسسات الاجتماعية ، کتمکيف المأرة بجکانبيا الثلبثة الکعي کالادارؾ، بناء القدارت، المشا رکة الفعالة ، کأسمکب اتخاذ القارارت الاسرية لدم العاملبت بأبعادىا الخمسة القارارت الشخصية، القارارت المتعمقة بميازنية الأسرة، القارارت المتعمقة بمستمزمات الأسرة، القارارت المتعمقة ببناء العلبقات الاجتماعية، القارارت المتعمقة بالأبناء، کبعض المتغيارت الاجتماعية کالاقتصادية للؤسرة (فارؽ السف بيف الزکجيف، عدد أفارد الأسرة، عدد سنکات الزکاج، عدد سنکات عمؿ الزکجة، المستکل التعميمي لمزکج کالزکجة، مقدار مشارکة الزکجة في مصرکؼ البيت، فئات الدخؿ الشيرم)، کتحديد طبيعة الفرکؽ بيف کؿ مف العاملبت (الحضريات کالريفيات ، العاملبت في القطاع الحککمي کالعاملبت في القطاع الخاص) في الدعـ الاسرم کتمکيف المأرة کأسمکب اتخاذ القارر لدم العاملبت، کالتعرؼ عمى طبيعة الاختلبفات بيف ربات الاسر عينة الدارسة في الدعـ الاسرم کتمکيف المأرة کأسمکب اتخاذ القارر لدم العاملبت تبعان لػ( عدد أفارد الأسرة، مدة الزکاج، المستکل التعميمي لکؿ مف الزکج کالزکجة، کفئات الدخؿ الشيرم للؤسرة، کمقدار المشارکة في مصرکؼ البيت). کاتبعت الدارسة الحالية المنيج الکصفي التحميمي، حيت تـ إعداد کتقنيف استبياف الدعـ الاسرم، استبياف تمکيف المأرة، کاستبياف أسمکب اتخاذ القارر لدم العاملبت تـ تطبيقيا عمى عينة عاممة مف محافظة الدقيمية 777مف العاملبت تـ اختيارىا بطريقة صدفية غرضية مککنة مف مف مستکيات اجتماعية کاقتصادية مختمفة. بيف الدعـ الاسرم ,0,0کأکضحت النتائج کجکد علبقة ارتباطيو مکجبة عند مستکل دلالة بمحاکره الأربعة، کتمکيف المأرة بجکانبو الثلبثة کأسمکب اتخاذ القارر لدل الزکجة العاممة بأبعادىا الخمسة ، ککجکد فرکؽ ذات دلالة إحصائيا بيف متکسط درجات ربات الأسر الحضريات عف الريفيات في الدعـ الاسرم بمحاکره الأربعة، کتمکيف المأرة بجکانبو الثلبثة، کأسمکب اتخاذ القارر عمي التکالي ,0,,0 ،,0,,0، ,0,0 لدم الزکجة العاممة بأبعادىا الخمسة عند مستکل دلالة 142 الدعم الاسري وتمکٌن المرأة وعلاقته بأسلوب اتخاذ القرارات الاسرٌة لدي العاملات سلوي محمد علي عيد & شيماء أحمد نبوي توفيق انمؤتمر اندونً الأول ـ انتعهٍم اننىعً .. الابتکارٌت وسىق انعمم، کهٍت انتربٍت اننىعٍت ـ جامعت انمنٍا 2018 ٌىنٍى 1، ج 17مجهت انبحىث فً مجالاث انتربٍت اننىعٍت، ع ISSN (عدد خاص7 ادارة منزل ) -1687-3424/2001 لصالح الحضريات، کجکد فرکؽ ذات دلالة إحصائيا بيف متکسط درجات ربات الأسر العاملبت في القطاع الحککمي عف العاملبت في القطاع الخاص في الدعـ الاسرم بمحاکره الأربعة، عمي التکالي لصالح العاملبت في ,.,5 ،,0,,0 کتمکيف المأرة بجکانبو الثلبثة عند مستکل دلالة القطاع الحککمي ، کعدـ کجکد فرکؽ ذات دلالة إحصائيا بيف متکسط درجات ربات الأسر العاملبت في القطاع الحککمي عف العاملبت في القطاع الخاص في أسمکب اتخاذ القارر ککؿ، ککذلؾ کجکد تبايف داؿ احصائيان بيف ربات الاسر عينة الدارسة في الدعـ الاسرم ککؿ، تبعا لعدد أفارد الأسرة کذلؾ لصالح ربات الأسر عينة الدارسة التي کانت أسرىـ مککنة مف أربع أفارد ککذلؾ کجکد تبايف داؿ احصائيان بيف ربات الاسر عينة الدارسة في تمکيف المأرة ککؿ تبعان لمدة ، ) سنة، ککجکد 7,: أقؿ مف05 الزکاج کذلؾ لصالح ربات الأسر التي تارکحت مدة زکاجيف مف ( تبعا لممستکم ، تبايف داؿ احصائيان بيف ربات الاسر عينة الدارسة في أسمکب اتخاذ القارر ککؿ التعميمي لمزکجة کذلؾ لصالح ربات الأسر ذات المستکم التعميمي المرتفع المتمثؿ في مرحمة الماجستير. کقدمت الدارسة مجمکعة مف التکصيات کاف مف أىميا الاىتماـ بمشارکة المأرة في سکؽ العمؿ لأنو محکر مف محاکر تنمية المأرة لمساعدتيا في المساىمة في اتخػاذ القارارت اليکمية، الرعاية الصحية، تنظيـ الأسرة مف خلبؿ فتح أسکاؽ جديدة لممأرة لمعمؿ بيا.، ککذلؾ تطکير مناىج الاقتصاد المنزلي بجميع المارحؿ التعميمية لتضـ کحدات عف تمکيف المأرة کالدعـ الأسرم کأسمکب اتخاذ المأرة العاممة لمقارارت الاسرية. الکممات المفتاحية: الدعـ الاسرم، تمکيف المأرة، أسمکب اتخاذ القارارت الاسرية، العاملبت.}, keywords_ar = {}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108175.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108175_119683b67e987bcb660c52447dd7fdcf.pdf} } @article { author = {Abd- Elrahman Alnoayser, Amal and Hamza Abo-elfadl, Rawda}, title = {Visual stimuli included in some commercials and their impact on compulsive shopping among a sample of young people in the Egyptian and Saudi societies "comparative study"}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {4}, number = {العدد 17 (ادارة منزل) الجزء الاول}, pages = {233-274}, year = {2018}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2018.108177}, abstract = {The Research aims to : Identify the difference between young people in the Egyptian and Saudi communities in being influenced by the visual effects of the commercial advertisement and their impact on their compulsive shopping .  The study sample:  A sample of the Egyptian and Saudi youth consists of (379) of whom (193) are young Egyptians and 186 are young Saudis. .  The study  Tools : Family and Youth Data Form, Visual Stimulus Questionnair , Compulsive  Shopping Scale. The research results:  1 - There are differences of statistical significance between the Egyptian and Saudi youth in the impact of visual stimuli listed in commercial advertising and compulsive shopping at the level of 01. For the benefit of Saudi youth. 2 - There is a significant positive correlation between the visual stimuli included in some commercial advertisements in their axes (verbal, nonverbal, visual stimuli, commercial stimuli as a whole) and compulsive shopping in its dimensions (desire to buy, feelings related to shopping and spending, Compulsive as a whole) in the Egyptian and Saudi youth "research sample. At the level of significance 01., 05. }, keywords = {Visual stimuli}, title_ar = {المثيرات البصرية المدرجة ببعض الاعلانات التجارية وتأثيرها على التسوق القهري لدى عينة من الشباب في المجتمعين المصري والسعودي " دراسة مقارنة "}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {المثيرات البصرية}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108177.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_108177_0b4569e0df19fd6b34cfd1df11ec28b5.pdf} }