@article { author = {حسين, عبير سليمان ماجد}, title = {The reality of the practice of faculty members to develop creative thinking skills in graduate programs at the Faculty of Education, Taibah University in the light of Saudi Arabia's 2030 vision from their point of view and the view of female students}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {5}, number = {21}, pages = {1-81}, year = {2019}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2019.75492}, abstract = {This study aimed to explore faculty members’ practices to develop creative thinking skills in postgraduate programs in light of Saudi Vision 2030. Based on faculty members’ and students’ perspectives, the study focused on two variables: gender and educational degree. Two questionnaires were used, each divided into four sections: fluency, authenticity, flexibility, and problem-solving. The purposive sample includes 58 faculty members who teach female students in postgraduate programs across all departments at the educational level of (Professor, Associate Professor, or Assistant Professor) and 69 female students enrolled in postgraduate programs for the academic year 1439/1440 AH. A descriptive analytical method was used to analyze the data. The results showed the practice of faculty members of creative thinking skills was high from both faculty members’ and students’ perspectives. The first variable, gender, revealed statistically significant differences (a≤ 0.05) between the mean of males and females during the practice of faculty members to develop creative thinking skills in favor of females. However, no statistically significant differences occurred on the practice of faculty members to develop creative thinking skills according to the second variable, educational degree. The study highly recommended that universities motivate faculty members to develop students’ creative thinking skills.}, keywords = {Keywords: Creative thinking,faculty members,Program of Postgraduate,Saudi Vision 2030}, title_ar = {واقع ممارسة أعضاء هيئة التدريس لتنمية مهارات التفکير الإبداعي في برامج الدراسات العليا بکلية التربية جامعة طيبة في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030 من وجهة نظرهم ونظر الطالبات}, abstract_ar = {هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة أعضاء هيئة التدريس لتنمية مهارات التفکير الإبداعي في برامج الدراسات العليا بکلية التربية جامعة طيبة في ضوء رؤية المملکة العربية السعودية 2030 من وجهة نظرهم ونظر الطالبات، وبيان أثر کل من (الجنس والدرجة العلمية) على درجة الممارسة ، ولتحقيق ذلک جرى تطبيق استبانتين ، قسمّت کل منها إلى أربعة محاور: الطلاقة  والأصالة والمرونة والحساسية لحل المشکلات، اشتملت الاستبانة الأولى على (44) فقرة ، والثانية (47) فقرة ، وطبقت الدراسة على عينة قصدية تمثلت من (58) عضوا ممن يقومون بالتدريس للطالبات في برامج الدراسات العليا (الماجستير–الدکتوراه) بکلية التربية جامعة طيبة في جميع الأقسام برتبة (أستاذ وأستاذ مشارک وأستاذ مساعد)، و(69) طالبة من الطالبات المسجلات ببرامج الدراسات العليا في جميع الأقسام للعام الجامعي 1439/1440 هـ ، واسُتخدم المنهج الوصفي. وبينت النتائج أن درجة ممارسة أعضاء هيئة التدريس لتنمية مهارات التفکير الإبداعي کانت بدرجة مرتفعة من وجهة نظرهم ونظر طالباتهم ، کما وجدت فروق ذات دلالة عند مستوى (0,05≥α) بين متوسط درجات الذکور والإناث، کانت لصالح الإناث، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في درجة ممارستهم لتنمية مهارات التفکير الإبداعي في برامج الدراسات العليا تعزى للدرجة العلمية، وأوصت الدراسة بضرورة تحفيز الجامعات لأعضاء هيئة التدريس من أجل تنمية التفکير الإبداعي لطلبتهم.}, keywords_ar = {التفکير الإبداعي,أعضاء ىيئة التدريس,طالبات 0202 الدارسات العميا,رؤية}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75492.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75492_696ba90ed8100b49cc517a419f93e461.pdf} } @article { author = {عبد الحافظ, اسارء حسين عباس}, title = {The impact of an electronic environment based on the foundations of learning in the development of programming skills in HTML for students of education technology}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {5}, number = {21}, pages = {82-117}, year = {2019}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2019.75504}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {اثر بيئة الکترونية قائمة علي مرتکزات التعلم في تنمية مهارات البرمجة بلغة HTML لدي طلاب تکنولوجيا التعليم}, abstract_ar = {}, keywords_ar = {بيئات التعلمـ الإلکترونية,مرتکازت التعلمـ,البرمجة بلغة HTML}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75504.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75504_decf512fc7f3d806b1a818d08e580d2c.pdf} } @article { author = {عبد اللطيف, محمود يوسف and نجيب, وائل صلاح and اسماعيل, محمود حسن}, title = {The phenomenon of the delinquent juvenile children as sites of social networks reflect it}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {5}, number = {21}, pages = {118-154}, year = {2019}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2019.75512}, abstract = {Title of the study : The phenomenon of the delinquent juvenile children as sites of social networks reflect it This study aims at recognizing the most important pages and sites that cover the issue of delinquent juvenile children , the existence of differences between pages for it's dealing with the problem of delinquent juveniles . This study belongs to the descriptive studies and depended on the survey method for the sites and pages that concern with the issues of delinquent juveniles . The study sample represented two pages concerning with the issues of delinquent juveniles that are ( National council for childhood and motherhood) , the page of (Street children submitted to Resala association) ,their content was analyzed for one month from 1/7/2019 to 30/7/2019 . The study found findings and the most important ones are : 1- The classes of the treatment are represented in short news , as for National council for childhood and motherhood with a percent of 69.1% , then the news from the page of (human story) with a percent 7.3% , as for the page of street children , the press investigation occupied with a percent of 36.4% , then the press article in the second order with a percent of 21.2% . The event type was represented for the two pages in the first order (social) with a percent of 63.6% for the national council and street children . ظاهرة أطفال الأحداث الجانحین کما تعکسها مواقع التواصل الأجتماعى: (دراسه تحلیلیة) 121 العدد الحادی والعشروى –هجلة البحوث فی هجالات التربیة النوعیة 2- It has been ascertained that there are statistically significant differences between pages that cover the issue of delinquent juvenile children in their attitudes towards it , specifically the (supportive) attitude was on behalf of the national council for childhood and motherhood page at level of (0.01) , whereas it hasn't been ascertained that there are differences between the pages in their (neutral) attitude meaning that the page of the National council for childhood and motherhood is the most supportive page for the content of delinquent juvenile children issues in which they cover .}, keywords = {delinquent juvenile children}, title_ar = {ظاهرة اطفال الاحداث الجانحين کما تعکسها مواقع التواصل الاجتماعي}, abstract_ar = {  تهدف هذه الدراسه إلى التعرف على أهم المواقع والصفحات التى تغطى قضية أطفال الأحداث الجانحين، وأمکانية وجود فروق بين الصفحات عند تناولها لمشکلة الأحداث الجانحين، وتنتمى هذه الدراسه إلى الدراسات الوصفيه، وأعتمدت على منهج المسح للمواقع  والصفحات التى تهتم بقضايا الأحداث الجانحين، وتمثلت عينة الدراسه فى صفحتين مهتمين بأخبار الأحداث الجانحين وهم (صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه، وصفحة أطفال الشوارع التابعه لجمعية رساله) وتم تحليل محتوى الصفحتين لمدة شهر من 1/7/2019 وحتى 30/7/2019 ن وتوصلت الدراسه إلى نتائج هامه منها، ان الفئات الخاصه بشکل المعالجه فى الخبر (القصير) بالنسبة لصفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه بنسبة 69.1% تلاها (الخبر القصير، والقصه الأنسانيه). أما صفحة اطفال الشوارع التابعه لجمعية رساله فقد أحتل (التحقيق الصحفى المرکز الأول 9 بنسبة 36.4% ثم (المقال الصحفى) فى الترتيب الثانى، وتمثل نوع الحدث بالنسبه للصفحتين فى الترتيب الأول (اجتماعى)، وثبت وجود فروق داله أحصائيه بين الصفحات التى تغطى قضية أطفال الأحداث الجانحين فى أتجاهاتهم نحوها، وبالتحديد الأتجاه (المؤيد) جاء لمصلحة صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه، بمعنى أن صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه کانت أکثر تأييداً لمضمون القضايا الخاصه بأطفال الأحداث الجانحين التى تقوم بتغطيتها .  }, keywords_ar = {اطفال الاحداث}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75512.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75512_6b4d0b15d3ef6fe4fd9aba0b9baa90ce.pdf} } @article { author = {عبد اللطيف, محمود يوسف}, title = {Attitudes of university youth towards the issue of delinquent juvenile children through new media methods: ( a field study on Minia university students )}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {5}, number = {21}, pages = {154-195}, year = {2019}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2019.75525}, abstract = {Internet is considered the first influential media methods on youth , this indicates the intensity of youth use and exposure for the internet considerably , because it is easier to use and more rapidly spreading . The vulnerability relies on what is what is proved and published through media methods from one youth to another . There is a class of youth realizes the nature of media dangers " positive and negative " and they are few and we find a class forming the majority of youth who have no background of media dangers and it's effect The largest slice that is affected with new media methods is youth slice , because this age slice is affected quickly in terms of direction , picture and the effective picture culture that increases the impact of media methods on youth meaning the increase of obtaining knowledge and knowing society issues that threaten it's security and safety .}, keywords = {juvenile children}, title_ar = {ظاهرة أطفال الأحداث الجانحين کما تعکسها مواقع التواصل الأجتماعى: (دراسه تحليلية)}, abstract_ar = {تهدف هذه الدراسه إلى التعرف على أهم المواقع والصفحات التى تغطى قضية أطفال الأحداث الجانحين، وأمکانية وجود فروق بين الصفحات عند تناولها لمشکلة الأحداث الجانحين، وتنتمى هذه الدراسه إلى الدراسات الوصفيه، وأعتمدت على منهج المسح للمواقع  والصفحات التى تهتم بقضايا الأحداث الجانحين، وتمثلت عينة الدراسه فى صفحتين مهتمين بأخبار الأحداث الجانحين وهم (صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه، وصفحة أطفال الشوارع التابعه لجمعية رساله) وتم تحليل محتوى الصفحتين لمدة شهر من 1/7/2019 وحتى 30/7/2019 ن وتوصلت الدراسه إلى نتائج هامه منها، ان الفئات الخاصه بشکل المعالجه فى الخبر (القصير) بالنسبة لصفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه بنسبة 69.1% تلاها (الخبر القصير، والقصه الأنسانيه). أما صفحة اطفال الشوارع التابعه لجمعية رساله فقد أحتل (التحقيق الصحفى المرکز الأول 9 بنسبة 36.4% ثم (المقال الصحفى) فى الترتيب الثانى، وتمثل نوع الحدث بالنسبه للصفحتين فى الترتيب الأول (اجتماعى)، وثبت وجود فروق داله أحصائيه بين الصفحات التى تغطى قضية أطفال الأحداث الجانحين فى أتجاهاتهم نحوها، وبالتحديد الأتجاه (المؤيد) جاء لمصلحة صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه، بمعنى أن صفحة المجلس القومى للطفوله والأمومه کانت أکثر تأييداً لمضمون القضايا الخاصه بأطفال الأحداث الجانحين التى تقوم بتغطيتها .}, keywords_ar = {أطفال الأحداث}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75525.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75525_6950fc0943135c406c6f5f39633a68f9.pdf} } @article { author = {الدرعان, نعيمة عمر}, title = {Promoting intellectual security in the light of the cultural approach to media education "An analytical study of Saudi intellectual education programs"}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {5}, number = {21}, pages = {196-235}, year = {2019}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2019.75532}, abstract = {the cultural approach of media education, through clarification the relation between the cultural approach of media education and intellectual security and the relation between intellectual security and social media “Twitter” as model) .by using a descriptive analysis and cultural approach and depending on Swotas a tool for information analysis. The study reached a set of results of which the most significant are: 1) Intellectual security has a significant relationship to the cultural approach of media education and interaction of Saudi Twitter users (tweeps) with their national issues is a tool intended to promote intellectual security. 2) Ftn and Hasana Programs lack thebasis for strategic planning in line with the power and impact of Media on intellectual security. This study provides a set of recommendations including : 1) The need for strategic planning for the Intellectual Awareness Center, which was developed by the Ministry in light of the global importance of media education in the field of intellectual security. 2) Inclusion of media education curricula in Saudi education.}, keywords = {: New,Social Media  .citizenship,Twitter,Media}, title_ar = {تعزيز الأمن الفکري في ضوء المدخل الثقافي للتربية الإعلامية "دراسة تحليلية لبرامج التعليم السعودي الفکرية "}, abstract_ar = {هدفت الدراسة لتقييم برامج تعزيز الأمن الفکري في التعليم السعودي (فطن وحصانة نموذجا) في ضوء المدخل الثقافي للتربية الإعلامية، من خلال توضيح علاقة المدخل الثقافي للتربية الإعلامية بالأمن الفکري، وعلاقة الأمن الفکري بمواقع التواصل الاجتماعي "تقييم تفاعل الشباب السعودي مع قضايا الأمن الفکري والوطني في تويتر نموذجا" وذلک باستخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج الوصفي الوثائقي، واعتمادًا على  تحليل swot الرباعي کأداة لتحليل المعلومات، وتوصلت الدراسة لمجموعة من النتائج من أهمها: 1- للأمن الفکري علاقة وثيقة بالمدخل الثقافي للتربية الإعلامية؛ يشکل الإعلام أهم وجوهها، يعد تفاعل المغردين السعوديين مع قضاياهم الوطنية أداة فعالة لتعزيز الأمن الفکري، 2- يفتقر کل من برنامج فطن وحصانة لأسس التخطيط الاستراتيجي المواکب لتأثير الإعلام على الأمن الفکري، کما خلصت الدراسة لعدد من التوصيات منها: ضرورة التخطيط الاستراتيجي لعمل مرکز الوعي الفکري الذي استحدثته الوزارة في ضوء تميز السعوديين تقنيًا وإعلاميًا، وفي إطار الأهمية العالمية للتربية الإعلامية في مجال المواطنة والأمن الفکري، والعمل على إدراج مناهج التربية الإعلامية في التعليم السعودي لتمکين الطلاب من مهارات التعامل مع الإعلام بکافة أشکاله.}, keywords_ar = { الإعلام الاجتماعي,الإعلام الجديد,تويتر,المواطنة}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75532.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_75532_9591219912d0e350300df743b7480e9a.pdf} }