@article { author = {khalil, fatma mohamed amin}, title = {The Level of Vocational Awareness and Its Relation to Professional Preference among Students of the Faculty of Specific Education Minia University}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {1-34}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74899}, abstract = {The current Status shows a lack of professional performance in all sectors and areas, causing him a lot of problems and challenges of sustainable development and then clear the need to consolidate professional culture in all areas and raise the level of professional awareness and its relation to occupational preference to the students of the College education quality Minia University to keep up with developments of the times and the requirements of human development and labor market developments. The aim of the present study defined the relationship between the level of professional awareness and professional preference among a sample of students of the Faculty of Specific Education Minia University, and gender differences in the level of professional awareness and professional preference. The current study was conducted on a sample of (250) students from the College of the quality of the various disciplines of Education at the University of Minia during the first semester of the academic year 2016/2017 m.  The study consisted tools in the two measures for professional awareness and professional preference to students of the Faculty of Specific Education Minia University. The results showed a high level of professional awareness and professional preference among a sample study of students of the Faculty of Specific Education Minia University, the existence of a correlation between the level of professional awareness and professional preference for the study sample; and the presence of a statistically significant difference between male and female students in the level of professional awareness for the benefit of the students at (0:01), and the lack of a statistically significant difference between male and female students in vocational preference.}, keywords = {Vocational Awareness,Professional Preference}, title_ar = {مستوى الوعي المهني وعلاقته بالتفضيل المهني لدى طلاب کمية التربية النوعية جامعة المنيا}, abstract_ar = {يظهر الوضع الراهن قصور في الأداء المهني في جميع القطاعات والمجالات مما يتسبب عنه الکثير من المشکلات والتحديات التي تواجه التنمية المستدامة، ومن ثم تتضح الحاجة على توطيد الثقافة المهنية في کافة المجالات ورفع مستوى الوعي المهني وعلاقته بالتفضيل المهني لدى طلاب الجامعة لمواکبة مستجدات العصر ومتطلبات التنمية البشرية وتطورات سوق العمل. وهدفت الدراسة الحالية تعرف العلاقة بين مستوى الوعي المهني والتفضيل المهني لدى عينة من طلاب کلية التربية النوعية بجامعة المنيا، والفروق بين الجنسين في مستوى الوعي المهني والتفضيل المهني. وأجريت الدراسة على عينة قوامها (250) طالبًا وطالبة من کلية التربية النوعية من مختلف التخصصات بجامعة المنيا خلال الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 2016/ 2017م، وتمثلت أداتا الدراسة في مقياسين للوعي المهني والتفضيل المهني. وأظهرت النتائج إلى ارتفاع مستوى الوعي المهني والتفضيل المهني لدى عينة الدراسة من طلاب کلية التربية النوعية بجامعة المنيا؛ ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين مستوى الوعي المهني والتفضيل المهني لدى عينة الدراسة؛ وتفوق الطالبات على الطلاب في مستوى الوعي المهني، بينما لم توجد فرق بين الطلاب والطالبات في التفضيل المهني.}, keywords_ar = {الوعي المهني,التفضيل المهني}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74899.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74899_f4603f2d493e490b08f071356cec18da.pdf} } @article { author = {صبحي, ليندا نبيل}, title = {The Effect of Interactive Mind Maps on the Development of Visual Learning Skills for the Students of Instructional Technology}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {35-69}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74900}, abstract = {The current research aims to prepare a list of visual learning skills to be developed by students of educational technology and computer teacher in the Faculty of Specific Education - Port Said University, Through the design of interactive Mind maps to teach the visual culture course, and to test its effectiveness in achieving its objectives, The use of visual technology enhances learning by providing a better understanding of the subject and motivating students, The importance of research is due to a list of visual learning skills that can be developed by educated students, In addition, it may contribute to learning technology students' use of the interactive mind mapping strategy to help them to organize their ideas and study effectively, and to employ interactive mental maps to develop visual learning skills, And to benefit from the results of the use of interactive mind maps in other studies are similar, while directing the attention of those who design and educational development on the need to benefit from the strategies of visual impact on the educational process, and finally contribute to the Publishing  and development of the culture of the use of strategy visual mind maps. The present study found that the use of interactive mind maps helped to develop visual thinking and visual reading, thus developing visual learning skills.}, keywords = {Keywords: Interactive Mind map,Visual Learning Skills}, title_ar = {أثر الخرائط الذهنية التفاعلية على تنمية مهارات التعلم البصري لدى طلاب تکنولوجيا التعليم}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى إعداد قائمة بمهارات التعلم البصري المراد تنميتها لدى طلاب تکنولوجيا التعليم ومعلم الحاسب الآلي بکلية التربية النوعيةـ جامعة بورسعيد، وذلک من خلال تصميم خرائط ذهنية تفاعلية لمقرر الثقافة البصرية، واختبار فاعليتها في تحقيق أهدافها. فاستخدام التکنولوجيا البصرية يعزز التعلم من خلال توفير فهم أفضل للموضوع والعمل على تحفيز الطلاب، وترجع أهمية الدراسة لما تقدمه من قائمة بمهارات التعلم البصري التي يمکن تنميتها لدى الطلاب المتعلمين، إلى جانب أنها قد يسهم في إفادة طلاب تکنولوجيا التعليم على استخدام إستراتيجية الخرائط الذهنية التفاعلية لتساعدهم على ترتيب أفکارهم ودراستهم بشکل فعال، وتوظيفها لتنمية مهارات التعلم البصري، والاستفادة من نتائج استخدامها في دراسات أخرى مشابهة، وتوجيه أنظار القائمين على التصميم والتطوير التعليمي على ضرورة الاستفادة من الإستراتيجيات البصرية لما لها تأثير على العملية التعليمية، وأخيرًاا المساهمة في نشر وتطوير ثقافة استخدام الإستراتيجية الخرائط الذهنية البصرية. وتوصلت الدراسة الحالية إلى أن استخدام الخرائط الذهنية التفاعلية ساعد في تنمية التفکير البصري والقراءة البصرية، ومن ثم تنمية مهارات التعلم البصري.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: الخرائط الذهنية التفاعلية,مهارات التعلم البصري}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74900.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74900_dde1f4809ccf6b4cec5ff47dd640cf0b.pdf} } @article { author = {محمد, احمد جمال حسن}, title = {}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {70-89}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74905}, abstract = {}, keywords = {}, title_ar = {متطلبات التطبيق التمکيني للتربية الاعلامية کمدخل للتعليم المستمر في المرحلة الجامعية :الواقع و المامول}, abstract_ar = {The researcher used two research methodologies: descriptive method to diagnose the reality of teaching university students specialized in media education, and also used the method of analysis of the future "Prospective Analysis," represented in the method of Delphi three rounds With the aim of optimizing the investigation, and offering a set of requirements for enabling the application of media education. The second was to identify the requirements for enabling the application of media education in the form of a tri scale (applied to a group of academic experts according to the Delphi method) . The study found that there is a lack of understanding of the importance of media education among the students in universities, in addition to providing a set of requirements for enabling the media education to achieve media education in the universities. Keywords: (Media Literacy Education- Continuing Education). }, keywords_ar = {Keywords: (Media Literacy Education- Continuing Education)}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74905.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74905_70ec1a413ccec8943dae585804da7e2d.pdf} } @article { author = {محمد, إمام مصطفى}, title = {Skills of producing a 3D virtual learning environment for education technology professionals}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {90-114}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74906}, abstract = {The objective of the current research to achieve the objective of the research, the researcher followed the descriptive approach by studying the studies and literature to identify the bases and sources of skill development and methods of drafting, and extract a list of basic and secondary skills to produce the 3D virtual learning environment.   The researcher built a list of basic and secondary skills needed to produce a virtual learning environment based on the second life.}, keywords = {key words:3d virtual Learning environment,Second Life,production skills}, title_ar = {مهارات انتاج بيئة تعلم افتراضية ثلاثية الأبعاد لدى أخصائيي تکنولوجيا التعليم}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى التوصل إلى قائمة بالمهارات الأساسية والفرعية اللازمة لإنتاج بيئة تعلم افتراضية ثلاثية الأبعاد، ولتحقيق هدف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي من خلال الاطلاع على الدراسات والأدبيات للتعرف على أُسس ومصادر اشتقاق المهارات وطرق صياغتها، واستخراج قائمة بالمهارات الأساسية والفرعية لإنتاج بيئة التعلم الإفتراضية ثلاثية الأبعاد.  وقام الباحث ببناء قائمة مهارات أساسية وفرعية لازمة لإنتاج بيئة تعلم افتراضية ثلاثية الأبعاد قائمة على الحياة الثانية.}, keywords_ar = {بيئة تعلم افتارضية ثلاثية الأبعاد,الحياة الثانيةـ مهاارت الإنتاج}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74906.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74906_f12d2a400a9fd52a7b87521e06bc2a7d.pdf} } @article { author = {Essa Ghaly Hana, Eman}, title = {The Effectiveness of FishBone Strategy for Teaching Art Education in Developing Printing Skills and Artistic Performance among Pupils Frist Grade}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {114-163}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74909}, abstract = {The aim of this research is to identify the effectiveness of the fish bone strategy in developing typing skills and artistic performance of the first grade preparatory pupils. Technical stencil printing at the first grade preparatory students, and the technical performance evaluation card. The research used the quasi-experimental approach of the two groups where two groups were selected, one of them was a control unit studied the printing unit using the usual method and the other experimental study the same unit using the strategy of fishbone. The development of printing skills and artistic performance of the first grade preparatory students.}, keywords = {Keywords: fish bone strategy,typing skills,artistic performance}, title_ar = {فاعلية إستراتيجية عظم السمکة لتدريس التربية الفنية في تنمية مهارات الطباعة والأداء الفني لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي}, abstract_ar = {هدف البحث إلى تعرف فاعلية إستراتيجية عظم السمکة في تنمية مهارات  الطباعة والأداء الفني لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي، ولتحقيق هذا الهدف تم إعداد  دليل المعلم أوراق عمل التلاميذ لتوضيح  لتدريس وحدة الطباعة بالاسطمبة (الأستنسل) لتلاميذ الصف الأول الإعدادي باستخدام إستراتيجية عظم السمکة، وبطاقة ملاحظة المهارات الفنية في الطباعة بالاسطمبة (الأستنسل) لدى تلاميذ  الصف الأول الإعدادي، وبطاقة تقييم الأداء الفني. واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي ذو المجموعتين حيث تم اختيار مجموعتين إحداهما ضابطة درست وحدة الطباعة باستخدام الطريقة المعتادة  وأخرى تجريبية درست نفس الوحدة باستخدام إستراتيجية عظم السمکة، وتم تطبيق بطاقة الملاحظة وبطاقة تقييم الأداء الفني على المجموعتين قبل وبعد التدريس، وأظهرت النتائج فاعلية إستراتيجية عظم السمکة في تنمية مهارات  الطباعة والأداء الفني لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.}, keywords_ar = {الکلمات المفتاحية: إستراتيجية عظم السمکة,مهارات الطباعة,الأداء الفني}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74909.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74909_c520e4a6a4e5297307212fe81e8d1d55.pdf} } @article { author = {abd elfatah, mohamed mahmoud}, title = {The effectiveness of a simulation program in developing computer network design skills for an educational technology specialist}, journal = {مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية}, volume = {3}, number = {10}, pages = {164-197}, year = {2017}, publisher = {جامعة المنيا، کلية التربية النوعية}, issn = {1687-3424}, eissn = {2735-3346}, doi = {10.21608/jedu.2017.74911}, abstract = {The aim of this research is to develop the skills of computer network design in the education technology specialist, Through the use of a simulation program, To achieve the research objectives, the researcher followed the descriptive approach in studying the literature and studies, And the semi-experimental approach to measuring the effectiveness of independent variables on dependent variables, The research group consisted of (20) specialists, The research tools were an achievement test, Observation card, The researcher prepared the simulation program, Interaction interfaces and interactive activities are designed to simulate reality, And a final evaluation and assessment to ensure the proficiency of the skills required to learn, Measurement tools were applied before and after learning, The results of the research showed the effectiveness of the simulation program (prepared by researcher) On both cognitive achievement and skillful performance of the network design skill of the research group.}, keywords = {Key words: Simulation,Network Design}, title_ar = {فاعلية برنامج محاکاة في تنمية مهارات تصميم شبکات الحاسب لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم}, abstract_ar = {هدف البحث الحالي إلى تنمية مهارات تصميم شبکات الحاسب لدى أخصائي تکنولوجيا التعليم، وذلک من خلال استخدام برنامج محاکاة، ولتحقيق أهداف البحث اتبع الباحث المنهج الوصفي في الاطلاع على الدراسات والأدبيات، والمنهج شبه التجريبي في قياس فاعلية المتغيرات المستقلة على المتغيرات التابعة، وتکونت مجموعة البحث من (20) أخصائي، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، بطاقة ملاحظة، وقام الباحث بإعداد برنامج المحاکاة وصمم واجهات للتفاعل وأنشطة تفاعلية تحاکي الواقع وتقويم تکويني وتقويم نهائي للتأکد من إجادة المهارات المطلوب تعلمها، وطبقت أدوات القياس قبل وبعد التعلم، وأظهرت نتائج البحث فاعلية برنامج المحاکاة -إعداد الباحث- على کل من التحصيل المعرفي والأداء المهاري لمهارة تصميم الشبکات لدى مجموعة البحث.}, keywords_ar = {المحاکاة,تصميم الشبکات}, url = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74911.html}, eprint = {https://jedu.journals.ekb.eg/article_74911_01a2321d02cff903a8c56cf9683f786c.pdf} }