هدف البحث الحالي إلى تحديد المعايير اللازمة لتصميم تقويم تکويني إلکتروني وذلک من خلال تحديد المعايير، والمؤشرات التى تندرج أسفل کل معيار، واتبع البحث المنهج الوصفى للإجابة عن السؤال الرئيس الآتي: ما المعايير اللازمة لتصميم تقويم تکويني إلکترونى، وتمثلت أداة الدراسة فى استبانة لهذه المعايير تم عرضها على المحکمين فى المجال. وتوصلت نتائج البحث إلى مجموعة من المعايير اللازمة لتصميم تقويم تکويني إلکترونى تمثلت في معيار التخطيط للأنشطة التقويمية ومعيار استخدام أدوات التقويم التکويني ومعيار کتابة فقرات الأسئلة والأنشطة التقويمية ومعيار تعليمات بناء التقويم التکويني ومعيار تصحيح الإجابة ومعيار التغذية الراجعة الفورية ومعيار الکفاءة التقنية ويوصي البحث باستخدام هذه المعايير عند تصميم تقويم تکويني إلکتروني کما يوصي بإجراء المزيد من المراجعات المستمرة لهذه المعايير لتواکب التطورات الحديثة.
the current research aimed to define the necessary criteria for designing an electronic formative evaluation by defining the criteria and indicators that fall below each criterion, and the research followed the descriptive approach to answer the following main question: What are the necessary criteria for designing an electronic formative assessment, and the study tool was a questionnaire for these criteria It was presented to the arbitrators in the field. The results of the research reached a set of standards necessary for designing an electronic formative evaluation, represented in the standard for planning evaluative activities, the standard for using formative assessment tools, the standard for writing question paragraphs and evaluation activities, the standard for instructions for building a formative evaluation, the standard for correcting the answer, the immediate feedback standard and the technical competency standard. The research recommends using these criteria when Designing an electronic formative calendar, and it is recommended to conduct more continuous reviews of these standards to keep pace with recent developments