يعد توظيف الوسائل التکنولوجية في التعليم وخاصة الإنترنت من أهم العوامل التي وضعت المتعلم أمام تحدي سرعة تراکم المعرفة وسرعة انتشارها وتعدد أدواتها من جانب آخر، وأصبح لزامًا على التربويين ليس فقط وضع الخطط لاستخدام هذه الأدوات وبث الوعي بين المتعلمين لإنتقاء أفضلها وأسرعها تحقيقًا للأهداف، بل والحکم على مصدقيتها والانتقاء منها؛ ليتمکنوا من الوصول للمعلومات المناسبة وفي الوقت المناسب. لذا هدف البحث الحالي إلى تقصي فاعلية توظيف الفصول السحابية القائمة على تطبيقات أوفيس 365 کإحدى خدمات الإنترنت وأدواتها في تنمية الوعي بالمعلومات الرقمية ومهارات التفکير الناقد التي يحتاجونها لتدعيم هذا الوعي. وأثبتت نتائج البحث فاعلية الفصل السحابي في تنمية الوعي بالمعلومات الرقمية ومهارات التفکير الناقد لدى الطلاب.
The employment of means of technology in education, especially the Internet is one of the most important factors that put the learner facing the challenge of the speed of accumulation of knowledge on one hand the rapid spread and the multiplicity of tools on the other hand. Educators are not develop plans to use these tools and to raise awareness among learners to select the best and fastest to achieve the goals, but also to judge their credibility and selection so as to be able to access the appropriate information in a timely manner. The current research objective is to investigate the efficiency of using cloud classroom based on the applications of Office 365 as an Internet service and its tools in developing students' awareness of digital information and the critical thinking skills they need to strengthen this awareness. The results of the research proved the effectiveness of the cloud in the development of both awareness of digital information and critical thinking skills of students.